PROMOTION OF COGNITIVE SKILLS FROM THE IMPLEMENTATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE TEACHING PROCESS IN COLOMBIAN BASIC SECONDARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4135Keywords:
Cognitive skills, digital technologies, teaching process and secondary educationAbstract
Education is facing an accumulation of changes and advances; some marked by technologies, taking into account that every day unimaginable transformations arise as is the era of artificial intelligences and their impact on teaching processes; aspects that currently require some attention focused on the general objective: which states: to reflect on the promotion of cognitive skills from the implementation of digital technologies in the teaching process in basic secondary education. The methodology used is framed in the qualitative research that allows to elucidate a set of characteristics on the subject through the technique of documentary analysis; it is important to note that from that look in the theoretical contribution is brought as a result an accumulation of theoretical elements that contribute to design strategies in terms of improving the academic performance of students. From where it emerges as a conclusion that from the cognitive skills it is possible to define practices for the inclusion of digital technologies in the teaching process; which indicates that with a detailed study of the virtues of the technologies it is possible to establish resources and scenarios that lead to offer techniques and teaching strategies to improve academic performance in different areas of knowledge
Downloads
References
Area, M. (2020). Escuel@ digit@l. Los materiales didácticos en la red. Barcelona: Graó, 249 pp. Bordón. Revista De Pedagogía, 72(4), 161–162. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/85722
Indacochea Mendoza, Luis René, Altamirano Pazmiño, Eulalia Catalina, Moreira Alcívar, Elvin Fray, & Cadena Peralta, Gladys Alexandra. (2025). Relación de las habilidades cognitivas y el desarrollo escolar en estudiantes del sub nivel media: un análisis conceptual desde lo psicopedagógico. Revista InveCom, 5(2), e502026. Epub 15 de febrero de 2025.https://doi.org/10.5281/zenodo.13157889
Indacochea, L., Altamirano, E., Moreira, E., & Cadena, G. (2024). Relación de las habilidades cognitivas y el desarrollo escolar en estudiantes del sub nivel media: un análisis conceptual desde lo psicopedagógico. Revista InveCom / ISSN En línea: 2739-0063, 5(2), 1–16. https://doi.org/10.5281/zenodo.13157889
Jaramillo, M., Coloma, M., & Michay, G. (2024). Herramientas digitales para la enseñanza de la programación en el ámbito educativo. https://unl.edu.ec/sites/default/files/archivo/2024-12/Herramientas%20digitales% 20para%20la%20ense%C3%B1anza%20de%20la%20programaci%C3%B3n%20en%20el%20%C3%A1mbito%20educativo.pdf
Mendoza Vega, A. J., Vera Arias, M. J., Quimis Merchán, W. R., Chiriboga Palacios, I. A., Cevallos Mazamba, B. M., & Encarnación Erique, M. M. (2024). Implementación de Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación: Diagnóstico de problemas y propuestas de intervención. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (4), 859 – 867. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2298 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2298
Ministerio de Educación Nacional (2021). Informe de seguimiento a la implementación de tecnologías en la educación básica y media. https://www.mineducacion.gov.co
Ministerio de Educación Nacional (2021). Plan de transformación Digital. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-409015_recurso_11.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Computadores para Educar. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-institucionales/Estrategia-de-conectividad-escolar-Conexion-Total/Nuestros-Aliados/321612:Computadores-para-Educar#:~:text=Es%20el%20Programa%20del%20Gobierno, docentes%20para%20su%20m%C3%A1ximo%20aprovechamiento.
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Evaluar para Avanzar 2022-1.0. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-409865_recurso_1.pdf
Pérez, G., & González, L. (2020). Actividades para fomentar la metacognición en las clases de biología. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (47), 233-247. https://doi.org/10.17227/ted.num47-7970 DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num47-7970
Pincay-Chiquito, Mercy Angelita, & Cuero-Delgado, Daira Ana Luz. (2024). Innovación tecnológica educativa en la práctica docente para potenciar el proceso de enseñanza-aprendizaje. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 271-288. Epub 27 de junio de 2024.https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3226 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3226
Sanabria, L. (2018). Tecnologías de hoy: perspectivas y desafíos de la educación en la era digital. Homenaje a los 25 años de creación de la maestría en Tecnologías de la Información Aplicadas a la Educación. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, núm. 44. https://www.redalyc.org/journal/6142/614264658001/html/
UNESCO. (2021). Informe sobre la brecha digital en América Latina. UNESCO Publishing.
UNESCO. (2024). Qué necesita saber acerca del aprendizaje digital y la transformación de la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education/need-know#:~:text=La%20UNESCO%20apoya%20el%20uso,de%20la%20educaci%C3%B3n%20y%20el
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.