INCLUSIVE AND SUSTAINABLE EDUCATION FOR STUDENTS WITH COGNITIVE DISABILITIES

Authors

  • Yadira Higuera Jaimes
  • Nancy Andrea Romero Turizo

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4136

Keywords:

Inclusive Education, Sustainable, Students, Cognitive Disability

Abstract

This article offers a critical reflection on inclusive and sustainable education for students with cognitive disabilities within school contexts. It begins by recognizing a dual crisis—environmental and educational—that, despite scientific and technological advances, has not translated into transformative pedagogical practices. A traditional, memorization-centered model continues to dominate, often excluding students who most need comprehensive approaches. To address this issue, a bibliographic review was conducted, aiming to understand how education can respond to current challenges through inclusive, equitable, and sustainable frameworks. Key themes include the curricular integration of cognitive diversity, the ethical responsibility of teachers in the face of exclusion, and the need to foster critically engaged citizens in a complex world. The findings highlight the urgency of reshaping schools as spaces that uphold respect, justice, and active participation, recognizing education as a universal human right. Inclusion means more than access; it demands quality, dignity, and ethical commitment. Ultimately, sowing seeds of change involves preparing students for life through human values, ecological awareness, and social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yadira Higuera Jaimes

Estudiante de

Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Nancy Andrea Romero Turizo

Estudiante de

Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Alvarado Mendoza, N. J. (2019). Gestión curricular desde la visión del docente

como constructor de currículo. Revista REDINE, Vol. 11, N° 1, 9 – 22.

Aragay, X. (2022). ¿Por qué y para qué educamos a los niños, las niñas y los jóvenes? https://www.xavieraragay.com/por-que-y-para-que-educamos/

Bermúdez Cantillo, C. (2022). Análisis del currículo inclusivo para mejorar la atención de niños con necesidades educativas especiales. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(5), 309–325. https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i5.039 DOI: https://doi.org/10.53595/rlo.v2.i5.039

Cabezas, D. (2025). El verdadero coste económico de los desastres naturales. Los 40. [Blog]. https://los40.com/2025/05/28/el-verdadero-coste-economico-de-los-desastres-naturales/

Casas, M. (2022). Beneficios de la inclusión educativa. Universidad de Piura. https://www.udep.edu.pe/hoy/2022/11/beneficios-de-inclusion-educativa/

Clavijo, R. y Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad. Revista de Educación, Vol. 15, N° 1,113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09 DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Cruz-Visa, G. J. (2022). Educación ambiental en instituciones educativas de educación básica en Latinoamérica: Revisión sistemática. Científica Multidisciplinar, 6(3), 723-739. https://n9.cl/qr5wv DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2255

Delgado, I. (2021). Los 21 valores más importantes en la sociedad y sus significados. https://www.significados.com/los-10-valoresmas-importantes-en-la-sociedad-y-sus-significados/

Espinoza-Montes, F. A., y Ortiz-Guizado, J. I. (2021). Percepción docente sobre la aplicación del enfoque ambiental en instituciones educativas de Apurímac, Perú. Revista Conrado, 17(79), 133-140. https://n9.cl/p13c7

Estrada, E., Mamani, H. y Huaypar, K. (2020). Eficacia del programa Cuidemos el ambiente en el desarrollo de la conciencia ambiental de estudiantes de educación primaria en Madre de Dios, Perú. Ciencia Amazónica (Iquitos), 8(1), 85-98. https://doi.org/10.22386/ca.v8i1.282 DOI: https://doi.org/10.22386/ca.v8i1.282

Fernández-Batanero, J. M. (2019). Competencias docentes para la inclusión del alumnado universitario en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista de Educación Inclusiva. 4(2), 135146.

Henao-Hueso, O., y Sánchez-Arce, L. (2019). La educación ambiental en Colombia, utopía o realidad. Revista Conrado, 15(67), 213-219. https://n9.cl/3r0bex

Irrazabal-Bohórquez, Alexandra Teresita, Esteves-Fajardo, Zila Isabel, Chenet-Zuta, Manuel Enrique, & Melgar-Ojeda, Kevin Alex. (2023). Educación inclusiva desde la episteme ecuatoriana. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(11), 17-31. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2300 DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2300

Iturbide Fernández, P., y Pérez Castro, J. (2020). Dilemas del profesorado en la inclusión educativa de estudiantes universitarios con discapacidad. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 11, e1007. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.1007 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.1007

Lastre, K. S., Anaya, F., & Martínez, L. E. (2019). Índices de inclusión en una institución pública de Colombia. Revista Espacios, 40(33). https://www.revistaespacios.com/a19v40n33/19403316.html

Loreto Biehl M. (1 2021). Digitalización acelerada: lo que la pandemia le enseñó a la educación. https://blogs.iadb.org/educacion/es/digitalizacion-acelerada-lo-que-la-pandemia-le-enseno-a-laeducacion/

Márquez Moreira, G., & Cueva Gaibor, D. (2020). La educación inclusiva desde la normativa jurídica internacional y ecuatoriana, en el contexto universitario. Revista Conrado, 16(76), 459-465. https://n9.cl/zeskl

Nay-Valero, M. y Febres Cordero-Briceño (2019) Educación Ambiental y Educación para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Encuentros, Vol. 17, Nª 02, 24-45. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510004/html/

Olmeda Utiel, N. (2021). Juntos fomentado la educación ambiental inclusiva. Fundación Juan XXIII. org. https://blog.fundacionjuanxxiii.org/noticias/educacion ambientalinclusivaenjovenes

Paz-Maldonado, E. (2020). Inclusión educativa del alumnado en situación de discapacidad en la educación superior: una revisión sistemática. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 123–146. https://doi.org/10.14201/teri.20266 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.20266

Peche Cruz, H., & Giraldo Supo, V. (2019). El Aprendizaje Flip Learning centrado en el estudiante como generador de calidad educativa. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 427-450. http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i8.293 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.293

Pérez, L., Escalante, L., y Gómez, A. (2020). Acciones metodológicas para la inclusión educativa de educandos con discapacidad intelectual mediante el parakarate. PODIUM, Revista de Ciencia y Tecnología En La Cultura Física. http://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/958%0ARESUMEN

Pilonieta, G. (2017). Innovación disruptiva. Esperanza para la educación de futuro. Educación y ciudad, (32), 53-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=6213561 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n32.2017.1627

ProFuturo (2022). Cómo mejorar la calidad de la educación. https://profuturo.education/observatorio/enfoques/como-mejorar-la-calidad-de-la-educacion/

Salas, H. J. (2021). Educación ambiental y su contribución al cuidado y protección del ecosistema. Fides et Ratio, 21(21), 229-246. https://n9.cl/dzbog

Silva-Vera, F.; Esteves-Fajardo, Z.I, y Melgar-Ojeda, K. A. (2023). Formación Integral del Estudiante: Análisis comparativo en modalidad presencial y virtual. KOINONIA. Revista Arbitrada Interdisciplinaria. Año VIII. Vol. VIII. N°1. Edición Especial. 2023. https://orcid.org/0000-0002-0349-6238. DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v8i1.2779

Vélez-Miranda, M. J.; San Andrés-Laz, E. M. y Pazmiño-Campuzano, M. F. (2020), Inclusión y su importancia en las instituciones educativas desde los mecanismos de integración del alumnado. Koinonía. Revista Arbitrada Interdisciplinaria. Vol. 5, N° 9, 5-27. DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554

Vera-Márquez, A. V., Ramírez, L. F., y Olivella Ospina, J. M. (2022). Perspectivas del profesorado sobre la educación ambiental en un contexto escolar urbano. Praxis y Saber, 13(35), e208. https://doi.org/10.19053/22160159. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n35.2022.14312

Villacís Ganchozo, F. (2019). Políticas educativas para garantizar el derecho humano a la educación inclusiva de niñas, niños y adolescentes con trastorno del espectro autista. Tesis de Maestría. Quito. Universidad Andina Simón Bolívar. https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6910

Published

2025-08-12

How to Cite

Yadira Higuera Jaimes, & Nancy Andrea Romero Turizo. (2025). INCLUSIVE AND SUSTAINABLE EDUCATION FOR STUDENTS WITH COGNITIVE DISABILITIES. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4136

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica