SOCIO-EMOTIONAL SKILLS IN RURAL EDUCATION TEACHERS

Authors

  • Johnny Arango Mejía

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4137

Keywords:

inclusive education, sustainable, students, cognitive disability

Abstract

Rural teachers face various difficulties. Some are inherent to the Colombian education system, but others are due to the specific characteristics of a rural context that presents challenges characteristic of these territories, such as long commutes over rough roads, high expectations from parents, intermittent educational services due to geographic and climatic conditions that limit the impact of educational activities, parents who respond intermittently to requests, and work schedules that require them to spend most of their time away from home. These situations generate emotional and psychological pressure on rural teachers. Therefore, it is imperative to recognize the importance of socio-emotional skills (SESS) to maintain a balance between work, personal, and family life. To this end, a qualitative research study was conducted using an argumentative approach and documentary analysis to support a theoretical construct on the importance of strengthening skills that allow teachers to face the challenges common in rural settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Johnny Arango Mejía

Estudiante de Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Aragundi-Valle, R., & Game-Varas, C. (2023). Habilidades socioemocionales en docentes para el manejo de ambientes de aprendizaje colaborativos. Revista Innova Educación, 5(2), 149-164. DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2023.02.010

Arenas Martinez, M. A., & Ortega Ojeda, Y. D. J. (2021). Estrés laboral en docentes rurales en las instituciones educativas de Guataca sur del departamento de Bolívar y la Institución Educativa Forjadores de un mundo nuevo del departamento de Santander (Bachelor's thesis, Profesional en Gestión de Seguridad y la Salud Laboral).

Brackett, M. A., Bailey, C. S., Hoffmann, J. D., & Simmons, D. N. (2021). RULER: A theory-driven, systemic approach to social, emotional, and academic learning. Educational Psychologist, 56(2), 101-119.

Benítez, P. A. A., Roa, C. H. O., Roa, A. F. B., & Martínez, Ó. M. L. (2024). Importancia de las habilidades socioemocionales en la educación: una revisión documental. RHS-Revista Humanismo y Sociedad, 12(2), e5-1. DOI: https://doi.org/10.22209/rhs.v12n2a05

Bisquerra, Rafael 2008 Educación emocional. Desclee de Browuer.

Bisquerra, R., y García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Participación Educativa, Revista del Consejo Escolar del Estado - Participación, Educación Emocional y Convivencia, 5(8), 13-28.

Bonilla, L. E., & Rodríguez, J. (2018). Educación rural en Colombia: Entre el abandono estatal y el rezago social. Universidad Pedagógica Nacional.

Caldera, L. C. M., & Jara, L. E. H. (2023). Cualificación docente en habilidades blandas como factor de mejora de la gestión escolar en tres Instituciones Educativas Rurales de Montería. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 9740-9752. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.6077

Campang, E. (2018). Conciencia social y moral. Revista centroamericana de ética (enero-junio 2018), p. 120-144.

Castellanos Díaz, M. J. (2023). La empatía del docente y sus implicaciones para las prácticas de aula. Sistematización de una experiencia. Universidad de La Salle

Cedeño Sandoya, W. A., Ibarra Mustelier, L. M., Galarza Bravo, F. A., Verdesoto Galeas, J. D. R., & Gómez Villalba, D. A. (2022). Habilidades socioemocionales y su incidencia en las relaciones interpersonales entre estudiantes. Revista Universidad y sociedad, 14(4), 466-474.

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning [CASEL]. (2020). CASEL’s SEL framework: What are the core competence areas?

Cortese, M & Mayer, R (2024). ¿Qué entendemos por habilidades socioemocionales y cómo podemos promover su aprendizaje en la escuela? UNESCO.

David, K., y Murphy, B. (2007). Interparental confl ict and preschoolers’ peer relations. The moderating roles of temperament and gender. Social development, 16(1), 1-23. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00369. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00369.x

Díaz Jurado, E. C., & Gómez Ortiz, M. (2021). Dificultades para el acceso a una educación de calidad en las zonas rurales de Colombia.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D. & Schillinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Elias, M. J., Zins, J. E., Weissberg, R. P., Frey, K. S., Greenberg, M. T., Haynes, N. M., Kessler, R., Schwab-Stone, M. E. & Shriver, T. P. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. ASCD.

Extremera, N., & Fernández-Berrocal, P. (2023). Inteligencia emocional docente y salud psicológica: Evidencias desde la psico neuroendocrinología. Psicología Educativa, 29 (2), 139-150.

Jaramillo, A; Pinzón, C. & Riveros, E. (2019). Programa para el fortalecimiento de habilidades blandas en los docentes del colegio las Américas en Barrancabermeja-Colombia. . [Informe de práctica social, Universidad Cooperativa de Colombia].

Garzón, M. (2015). Maestros de corazón programa de competencias socioemocionales para docentes. [Tesis de maestría, Universidad de los Andes]

Gaviria, J. A. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y ciudad, (33), 53-62. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647

Goleman, D., Kaplan, R. S., & David, S. (2019). Autoconciencia. Reverte-Management.

Gutiérrez-Torres, A. M., & Buitrago-Velandia, S. J. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167-192. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819

Hagenauer, G., Hascher, T., & Volet, S. E. (2022). Teacher emotions in the classroom: Associations with students' engagement, classroom discipline, and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology of Education, 37(1), 75-95.

ICBF. (2018). Informe nacional de nutrición infantil. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar.

Matabanchoy, J. M., Paz, D., Tulcan, S. M. M., & Corrales, M. A. J. (2020). Estrés laboral en docentes de un Centro Educativo rural en Pasto. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(3), 19-28 DOI: https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13302

Moncada Cortés, L. C. (2019). Factores de riesgo psicosocial en docentes del sector rural en el municipio de Saboyá Boyacá

Nuñez, F. A., Porras-Cruz, L. T., & Cárdenas-Soler, R. N. (2021). Empatía y educación en la infancia y la niñez: un estado actual de la cuestión. Pensamiento y Acción, (31), 74-90. DOI: https://doi.org/10.19053/01201190.n31.2021.12569

OECD. (2021). Beyond academic learning: First results from the survey of social and emotional skills. OECD Publishing

Ospina, José Fernando, Tobón, Gloria del Carmen, Montoya, Diana Marcela & Taborda, Javier.

Otero, J. & Rojas, P. (2019). Trabajo infantil y deserción escolar en zonas rurales. Universidad Nacional.

Saltos, E. R. R., Martínez, M. E. M., & Gámez, M. R. (2020). Importancia de la empatía docente-estudiante como estrategia para el desarrollo académico. Dominio de las Ciencias, 6(3), 23-50.

Santos, M. (2010). Envejecer en la enseñanza. En F. López (Dir.), La salud física y emocional del profesorado (pp. 55-62). Barcelona: Graó.

Schunk, D. H., & Greene, J. A. (2018). Handbook of self-regulation of learning and performance (2nd ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315697048

Toulmin, S. (1958). The Uses of Argument. Cambridge University Press.

Vives-Varela, T., Durán-Cárdenas, C., Varela-Ruíz, M., & Fortoul van der Goes, T. (2014). La autorregulación en el aprendizaje, la luz de un faro en el mar. Investigación en Educación Médica, 3(9), 34-39. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733231006.pdfZimmerman, B. J. (2013). From cognitive modeling to self-regulation: A social cognitive career path. Educational Psychologist, 48(3), 135-147. DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(14)72723-1

Yeager, D. S., & Dweck, C. S. (2012). Mindsets that promote resilience: When students believe that personal characteristics can be developed. Educational Psychologist, 47(4), 302–314. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2012.722805

Wang, H., Hall, N. C., y Taxer, J. L. (2019). Antecedents and Consequences of Teachers’ Emotional Labor: a Systematic Review and Meta-analytic Investigation. Educ Psychol Rev 31, 663-698. DOI: https://doi.org/10.1007/s10648-019-09475-3

Zimmerman, B. J. (2013). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Self-regulated learning and academic achievement (pp. 1-36). Springer. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410601032

Published

2025-08-12

How to Cite

Johnny Arango Mejía. (2025). SOCIO-EMOTIONAL SKILLS IN RURAL EDUCATION TEACHERS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4137

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica