LEARNING ENGLISH IN THE FRAMEWORK OF APPROPRIATION OF THE COMMUNICATION PROCESSES

Authors

  • Yury Milena Meneses Vera
  • María Marcela Meneses Vera

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4139

Keywords:

Learning, communication processes, English

Abstract

Learning English within the framework of the appropriation of communication processes is a fundamental aspect for developing linguistic and communication skills that allow students to interact effectively in diverse contexts, both academic and social. This approach focuses on ensuring that learners not only memorize vocabulary or grammatical rules, but also internalize and use the language as an active tool to understand, express, and construct meaning in different communicative situations. In this sense, this essay focused on understanding how communication processes develop through the appropriation of learning in the subject of English based on the use of competencies. The conclusion was that learning English within the framework of the appropriation of communication processes is essential for developing competent individuals who can operate confidently in a globalized world. By focusing on real and meaningful interaction, it is possible not only to acquire linguistic knowledge but also to develop essential social and cultural skills for active participation in different social and professional settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yury Milena Meneses Vera

Institución Educativa

La Vega, Rubio - Municipo Junín

Venezuela

María Marcela Meneses Vera

New Cambridge School

Rubio - Municipo Junín

Venezuela

References

Chomsky, N. (1965) Aspects of the theory of syntax. Recuperado de http://books.google.com/books DOI: https://doi.org/10.21236/AD0616323

Consejo de Europa (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Instituto Cervantes.

Gómez, R. (2019). La reflexión docente como estrategia para adquirir conocimiento práctico: interacciones de supervisión en el Prácticum. Tesis Doctoral, Programa de Doctorado en Formación en la Sociedad del Conocimiento, Universidad de Salamanca, Salamanca, España.

Hymes, D. (1972). On communicative competence. sociolinguistics, 269293, 269-293.

Krashen, S. (1981) Second Language Acquisition and Second Language Learning.

Martinez Celorio X. (2016). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): efectos sobre la igualdad de oportunidades. El diario de la opinión. Fundación periodismo plural. https://eldiariodelaeducacion.com/2016/10/10/aprendizaje-basado-proyectos-abp-efectos-la-igualdad-oportunidades/

Martinez Gonzalez M. (2021). Constructos teóricos sobre la enseñanza y aprendizaje del inglés como idioma extranjero desde el enfoque pedagógico colaborativo virtual. Didáctica y Tecnología Educativa. Tesis Doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Rubio, Venezuela.

Ministerio de Educación Nacional, (MEN, 2018). Lengua Extranjera.

Ramírez Ramírez, E. (2023). Mediaciones pedagógicas y pedagógicas y sus relaciones con la motivación para la enseñanza de inglés en la escuela primaria: un estudio hermenéutico interpretativo en la Institución Educativa Nuevo Latir. [Tesis Doctoral]. Universidad de San Buenaventura, Cali. https://hdl.handle.net/10819/11384

Silva, J. y Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación educativa (México, DF), 17(73), 117-131.

Torres Escobar, A. (2022). Discurso sobre la Enseñanza y el Aprendizaje del Inglés en Colombia: Diversidad, Pensamiento Crítico e Interculturalidad. Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia. División de Universidad Abierta y a Distancia. Facultad de Educación. Disponible en http://hdl.handle.net/11634/45291

Turrion, B. P. (2013). La Enseñanza de Lenguas Extranjeras a través del Aprendizaje Cooperativo: El aprendizaje del inglés en alumnos de primaria. (Tesis Doctoral, Universidad de Valladolid). DOI: 10.35376/10324/2962 DOI: https://doi.org/10.35376/10324/2962

Published

2025-08-12

How to Cite

Yury Milena Meneses Vera, & María Marcela Meneses Vera. (2025). LEARNING ENGLISH IN THE FRAMEWORK OF APPROPRIATION OF THE COMMUNICATION PROCESSES. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4139