LEARNING ENGLISH IN THE FRAMEWORK OF APPROPRIATION OF THE COMMUNICATION PROCESSES
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4139Keywords:
Learning, communication processes, EnglishAbstract
Learning English within the framework of the appropriation of communication processes is a fundamental aspect for developing linguistic and communication skills that allow students to interact effectively in diverse contexts, both academic and social. This approach focuses on ensuring that learners not only memorize vocabulary or grammatical rules, but also internalize and use the language as an active tool to understand, express, and construct meaning in different communicative situations. In this sense, this essay focused on understanding how communication processes develop through the appropriation of learning in the subject of English based on the use of competencies. The conclusion was that learning English within the framework of the appropriation of communication processes is essential for developing competent individuals who can operate confidently in a globalized world. By focusing on real and meaningful interaction, it is possible not only to acquire linguistic knowledge but also to develop essential social and cultural skills for active participation in different social and professional settings.
Downloads
References
Chomsky, N. (1965) Aspects of the theory of syntax. Recuperado de http://books.google.com/books DOI: https://doi.org/10.21236/AD0616323
Consejo de Europa (2001). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Instituto Cervantes.
Gómez, R. (2019). La reflexión docente como estrategia para adquirir conocimiento práctico: interacciones de supervisión en el Prácticum. Tesis Doctoral, Programa de Doctorado en Formación en la Sociedad del Conocimiento, Universidad de Salamanca, Salamanca, España.
Hymes, D. (1972). On communicative competence. sociolinguistics, 269293, 269-293.
Krashen, S. (1981) Second Language Acquisition and Second Language Learning.
Martinez Celorio X. (2016). Aprendizaje basado en proyectos (ABP): efectos sobre la igualdad de oportunidades. El diario de la opinión. Fundación periodismo plural. https://eldiariodelaeducacion.com/2016/10/10/aprendizaje-basado-proyectos-abp-efectos-la-igualdad-oportunidades/
Martinez Gonzalez M. (2021). Constructos teóricos sobre la enseñanza y aprendizaje del inglés como idioma extranjero desde el enfoque pedagógico colaborativo virtual. Didáctica y Tecnología Educativa. Tesis Doctoral, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Rubio, Venezuela.
Ministerio de Educación Nacional, (MEN, 2018). Lengua Extranjera.
Ramírez Ramírez, E. (2023). Mediaciones pedagógicas y pedagógicas y sus relaciones con la motivación para la enseñanza de inglés en la escuela primaria: un estudio hermenéutico interpretativo en la Institución Educativa Nuevo Latir. [Tesis Doctoral]. Universidad de San Buenaventura, Cali. https://hdl.handle.net/10819/11384
Silva, J. y Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación educativa (México, DF), 17(73), 117-131.
Torres Escobar, A. (2022). Discurso sobre la Enseñanza y el Aprendizaje del Inglés en Colombia: Diversidad, Pensamiento Crítico e Interculturalidad. Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia. División de Universidad Abierta y a Distancia. Facultad de Educación. Disponible en http://hdl.handle.net/11634/45291
Turrion, B. P. (2013). La Enseñanza de Lenguas Extranjeras a través del Aprendizaje Cooperativo: El aprendizaje del inglés en alumnos de primaria. (Tesis Doctoral, Universidad de Valladolid). DOI: 10.35376/10324/2962 DOI: https://doi.org/10.35376/10324/2962
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.