SCHOOL COEXISTENCE IN THE FRAMEWORK OF UNDERSTANDING EDUCATIONAL REALITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • Eduard Nariño
  • Henry López Beltrán
  • Mónica Lizett Forero Amaya

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4141

Keywords:

School coexistence, understanding of reality, physical education

Abstract

School coexistence within the framework of understanding the educational realities in physical education classes is a fundamental aspect for promoting inclusive, respectful, and collaborative learning environments. Physical education, as a discipline that fosters social interaction, teamwork, and the appreciation of diversity, becomes a favorable space for strengthening the values of respect, tolerance, and empathy among students. In a broader sense, this article aims to analyze the development of school coexistence from the perspective of the educational realities in physical education classes. In this sense, this essay concluded that promoting school coexistence that is aware of educational realities requires an institutional commitment that supports inclusive and reflective pedagogical practices. It is essential that both teachers and students actively participate in processes of dialogue and the joint construction of shared norms and values. Physical education, as a key educational space, can be a catalyst for strengthening positive bonds and consolidating a school culture where mutual respect and appreciation of diversity prevail.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduard Nariño

Colegio integrado Llano grande

Henry López Beltrán

Contraloría General de Santander

Mónica Lizett Forero Amaya

Colegio Integrado Llano Grande en Girón

References

Bandura, A., y Walters, R. (1974) Social leaming and personality development. Nueva York: Halt, Rinehart Be Winston.

Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Taurus. DOI: https://doi.org/10.7440/2012.62

Comenio, J.A. (1994). Didáctica Magna. México: Editorial Porrúa.

Cornejo, M. y Redondo, O. (2001). La atención a la diversidad para la educación emocional desde la función orientadora. del docente. RETOS XXI, 7

Cortez, C. (2016). Aproximaciones teóricas sobre las competencias socioemocionales en la práctica pedagógica de los docentes de educación básica primaria en la localidad Country de Cartagena Colombia. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1022/894

Dilthey, M. (1957). 1954): Teoría de la Concepción del Mundo. Fondo de Cultura Económica. México.

Ferrater, P. (2004). Convivencia escolar: una revisión del concepto. Psicoperspectivas. 18 (1), 1-14 http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1486 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486

González, V. (2001). Richard Stanley Lazarus (1922-2001). Revista Latinoamérica de Psicología, 37 (1), 207-209. https://www.redalyc.org/pdf/805/80537112.pdf

Giménez, O. (2015) Proyecto de ley 222. Por la cual se incorpora a los proyectos educativos institucionales el componente de competencias socioemocionales en Colombia y se dictan otras disposiciones. [Competencias socioemocionales en educación].

García, F. (2017). Educación emocional en la formación y evaluación docente. Revista Científica de Estudios Sociales. 2(1). 63-75. Obra DOI: https://doi.org/10.62407/rces.v2i2.51

García, J. y Ferreira, M. (2017). Educación emocional: programa de actividades para educación secundaria postobligatoria. Praxis.

Hernández, L. (2012). Modelo de gestión de la convivencia escolar basado en la inteligencia emocional para la resolución de conflictos en instituciones públicas de Montería. Documento en línea. Disponible en: https://repositorio.umecit.edu.pa/entities/publication/8d37f247-b5fa-4162a3f215e6bddf8e88

Luzuriaga, M. (1967). Influencia de la inteligencia emocional en la elección de estilos de manejo del conflicto: un estudio en lideres de equipo de un organismo multilateral. Documento en Línea.

Martín, E. (2005): “Convivencia”, en: LÓPEZ MARTÍNEZ, M. (Dir.): Enciclopedia de Paz y Conflictos. Universidad de Granada. Instituto de la Paz y Conflictos: Eirene.

Sandoval, G. (2014). Conflicto escolar, abordaje en la convivencia escolar en estudiantes de básica secundaria en Colombia. Documento en Línea. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1271/1150

Ugas, L. (2004). Estilos de liderazgo y escala de cambio en los medios de comunicación social. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, julio-diciembre, año/vol. 8, número 002

Published

2025-08-12

How to Cite

Eduard Nariño, Henry López Beltrán, & Mónica Lizett Forero Amaya. (2025). SCHOOL COEXISTENCE IN THE FRAMEWORK OF UNDERSTANDING EDUCATIONAL REALITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4141