SCHOOL COEXISTENCE IN THE FRAMEWORK OF UNDERSTANDING EDUCATIONAL REALITIES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4141Keywords:
School coexistence, understanding of reality, physical educationAbstract
School coexistence within the framework of understanding the educational realities in physical education classes is a fundamental aspect for promoting inclusive, respectful, and collaborative learning environments. Physical education, as a discipline that fosters social interaction, teamwork, and the appreciation of diversity, becomes a favorable space for strengthening the values of respect, tolerance, and empathy among students. In a broader sense, this article aims to analyze the development of school coexistence from the perspective of the educational realities in physical education classes. In this sense, this essay concluded that promoting school coexistence that is aware of educational realities requires an institutional commitment that supports inclusive and reflective pedagogical practices. It is essential that both teachers and students actively participate in processes of dialogue and the joint construction of shared norms and values. Physical education, as a key educational space, can be a catalyst for strengthening positive bonds and consolidating a school culture where mutual respect and appreciation of diversity prevail.
Downloads
References
Bandura, A., y Walters, R. (1974) Social leaming and personality development. Nueva York: Halt, Rinehart Be Winston.
Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Taurus. DOI: https://doi.org/10.7440/2012.62
Comenio, J.A. (1994). Didáctica Magna. México: Editorial Porrúa.
Cornejo, M. y Redondo, O. (2001). La atención a la diversidad para la educación emocional desde la función orientadora. del docente. RETOS XXI, 7
Cortez, C. (2016). Aproximaciones teóricas sobre las competencias socioemocionales en la práctica pedagógica de los docentes de educación básica primaria en la localidad Country de Cartagena Colombia. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1022/894
Dilthey, M. (1957). 1954): Teoría de la Concepción del Mundo. Fondo de Cultura Económica. México.
Ferrater, P. (2004). Convivencia escolar: una revisión del concepto. Psicoperspectivas. 18 (1), 1-14 http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol18-issue1-fulltext-1486 DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486
González, V. (2001). Richard Stanley Lazarus (1922-2001). Revista Latinoamérica de Psicología, 37 (1), 207-209. https://www.redalyc.org/pdf/805/80537112.pdf
Giménez, O. (2015) Proyecto de ley 222. Por la cual se incorpora a los proyectos educativos institucionales el componente de competencias socioemocionales en Colombia y se dictan otras disposiciones. [Competencias socioemocionales en educación].
García, F. (2017). Educación emocional en la formación y evaluación docente. Revista Científica de Estudios Sociales. 2(1). 63-75. Obra DOI: https://doi.org/10.62407/rces.v2i2.51
García, J. y Ferreira, M. (2017). Educación emocional: programa de actividades para educación secundaria postobligatoria. Praxis.
Hernández, L. (2012). Modelo de gestión de la convivencia escolar basado en la inteligencia emocional para la resolución de conflictos en instituciones públicas de Montería. Documento en línea. Disponible en: https://repositorio.umecit.edu.pa/entities/publication/8d37f247-b5fa-4162a3f215e6bddf8e88
Luzuriaga, M. (1967). Influencia de la inteligencia emocional en la elección de estilos de manejo del conflicto: un estudio en lideres de equipo de un organismo multilateral. Documento en Línea.
Martín, E. (2005): “Convivencia”, en: LÓPEZ MARTÍNEZ, M. (Dir.): Enciclopedia de Paz y Conflictos. Universidad de Granada. Instituto de la Paz y Conflictos: Eirene.
Sandoval, G. (2014). Conflicto escolar, abordaje en la convivencia escolar en estudiantes de básica secundaria en Colombia. Documento en Línea. Disponible en: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1271/1150
Ugas, L. (2004). Estilos de liderazgo y escala de cambio en los medios de comunicación social. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, julio-diciembre, año/vol. 8, número 002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.