TEACHING CONCEPTUAL PHYSICS IN THE 21ST CENTURY CHALLENGES AND STRATEGIES FOR MEANINGFUL LEARNING

Authors

  • Carlos Andrés Encinales Corrales
  • Luz Yaneth García Marín

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4147

Abstract

ABSTRACT

Physics teaching in the 21st century demands a paradigm shift, moving from memorization to meaningful learning where students construct their own knowledge. This essay analyzes the challenges and strategies for achieving this, emphasizing the need for conceptual teaching that fosters deep understanding and connections between ideas. The current educational model is criticized for its focus on memorization and lack of connection to students' interests. More broadly, the purpose of this article is to analyze the development of the teaching process of conceptual physics in the 21st century, challenges, and strategies for meaningful learning. In this context, the importance of using new technologies such as simulations, mobile applications, and virtual reality to create more interactive and engaging learning is highlighted. Collaborative learning, problem-solving, and the development of critical thinking skills are crucial for a deep understanding of physics. The need for teachers to be trained in new methodologies and digital tools to facilitate this process is emphasized. Finally, the importance of integrating ethics and sustainable development into physics teaching is raised, reflecting on the implications of technological advances for society and the environment.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Andrés Encinales Corrales

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Luz Yaneth García Marín

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Adadd, G. (2022). Reflexiones sobre la enseñanza actual en física. Base conceptual. Volumen 34, número extra. Selección de Trabajos Presentados a SIEF16

Balladares, Galo & Monteros, Erika & Achig, Victor & Vega, Karina & Caiza, Nancy & Córdova, Andrea. (2023). El Storytelling como Estrategia Didáctica Innovadora para Promover el Aprendizaje Significativo en la Educación: Exploración y Aplicaciones. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 7. 7726-7739. 10.37811/cl_rcm.v7i5.8352. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8352

Escobar Moreno, F., y Romero Vargas, S. (2022). El aprendizaje de gráficas cinemáticas a través del modelo ADDIE utilizando un enfoque neuro-educativo. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 13, e1554. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1554 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1554

Jiménez Ordóñez, A. (2022). Efectos de la hibridación de los modelos Educación Aventura y Aprendizaje Cooperativo en el apoyo a las Necesidades Psicológicas Básicas. ull.es

Núñez-Aldaz, G. L., Hayk, P., & Bejas-Monzant, M. (2021). Enseñanza de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el Ecuador. Polo del conocimiento, 6(6), 820-832. polodelconocimiento.com

Olivera Sagua, I. J. (2021). La retroalimentación en el proceso de enseñanza – aprendizaje del inglés en estudiantes de secundaria. Revista Latinoamericana Ogmios, 1(2), 140–150. https://doi.org/10.53595/rlo.v1.i2.013 DOI: https://doi.org/10.53595/rlo.v1.i2.013

Sousa, R., Campanari, R. y Rodrigues, A. (2021). La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Revista Científica General José María Córdova, 19 (33), 223-241. https://doi.org/10.21830/19006586.728 DOI: https://doi.org/10.21830/19006586.728

Suárez, K. y Alarcón Barragán, P. G. (2024). Maestros y maestras anclados en el siglo XX, educando en el siglo XXI. libertadores.edu.co

Zurita, C. C. E. G., Bonilla, A. M. S., Jaya, B. M. E., Guevara, Y. G. G., & Bonilla-Jiménez, M. M. (2023). La comprensión lectora como fundamento del pensamiento crítico. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 8756-8776. ciencialatina.org DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5985

Published

2025-08-12

How to Cite

Carlos Andrés Encinales Corrales, & Luz Yaneth García Marín. (2025). TEACHING CONCEPTUAL PHYSICS IN THE 21ST CENTURY CHALLENGES AND STRATEGIES FOR MEANINGFUL LEARNING . LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4147