DIDACTIC PRINCIPLES FOR TEACHING NATURAL SCIENCES FROM THE USE OF SCIENTIFIC SKILLS
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4149Keywords:
Didactics, teaching, natural sciences, scientific skillsAbstract
The teaching of natural sciences from the use of scientific competencies represents a pedagogical approach that goes beyond the mere transmission of knowledge. This model focuses on developing practical and cognitive skills that allow students to not only understand scientific concepts, but also apply them in real contexts. Given this, this essay is framed in the objective of analyzing the didactic principles for teaching natural sciences from the use of scientific competencies. Integrating scientific competencies in the teaching of natural sciences allows for a deeper connection with the environment and the daily reality of students. By addressing relevant and current topics, teachers can contextualize learning, making scientific concepts more accessible and understandable. This approach also encourages a critical and reflective mindset, as students learn to question, investigate, and seek solutions to specific problems. Ultimately, focusing on the development of scientific competencies helps create informed and responsible citizens who can actively participate in society and make informed decisions about scientific and environmental issues.
Downloads
References
Arroyo Castillo, J. (2022). Ambientes de aprendizajes mediados por las TIC para mejorar el bienestar Institucional y la deserción escolar en los estudiantes del grado 5° de básica primaria. [Tesis de Maestría]. Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8522
Chasi, M. (2020) La Representación Mutua Profesor y Alumno y sus repercusiones sobre la enseñanza-aprendizaje. Madrid. Alianza.
Díaz, E. (2013). La construcción del saber pedagógico desde las referencias de los docentes. Tesis doctoral. Trabajo de grado no publicado.
González Molina, A., y López Bermúdez, R. (2022). Incorporación de las TIC como estrategia para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes y el mejoramiento de los aprendizajes en el área de Ciencias Naturales de los estudiantes de grado 6° de la Institución Educativa el Rosario de Tierralta – Córdoba. [Tesis de Maestría]. Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8237
Lugo, G. (2010). La función profesional del docente al final del siglo. Conflicto de perspectivas. En Escuela Crítica (7).
Teherán Tirado, R. (2021). Estrategias pedagógicas mediadas por el uso de las TIC para el fortalecimiento del aprendizaje de las ciencias naturales en el grado octavo de la Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen del Municipio de Sincelejo, Departamento de Sucre [Tesis de Maestría]. Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología UMECIT. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/4693
Pineda, -k. y Loaiza, L. (2018). Saber Pedagógico y Formación Docente. Disponible: http://mt.educarchile.cl/mt/falvarez/archives/2006/09/saber_pedagogico_y_formacion _d.html [Consulta: 2019, diciembre].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.