DIDACTIC PRINCIPLES FOR TEACHING NATURAL SCIENCES FROM THE USE OF SCIENTIFIC SKILLS

Authors

  • Elizabeth Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4149

Keywords:

Didactics, teaching, natural sciences, scientific skills

Abstract

The teaching of natural sciences from the use of scientific competencies represents a pedagogical approach that goes beyond the mere transmission of knowledge. This model focuses on developing practical and cognitive skills that allow students to not only understand scientific concepts, but also apply them in real contexts. Given this, this essay is framed in the objective of analyzing the didactic principles for teaching natural sciences from the use of scientific competencies. Integrating scientific competencies in the teaching of natural sciences allows for a deeper connection with the environment and the daily reality of students. By addressing relevant and current topics, teachers can contextualize learning, making scientific concepts more accessible and understandable. This approach also encourages a critical and reflective mindset, as students learn to question, investigate, and seek solutions to specific problems. Ultimately, focusing on the development of scientific competencies helps create informed and responsible citizens who can actively participate in society and make informed decisions about scientific and environmental issues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Rodríguez

Colegio Balbino Garcia sede C María Auxiliadora

References

Arroyo Castillo, J. (2022). Ambientes de aprendizajes mediados por las TIC para mejorar el bienestar Institucional y la deserción escolar en los estudiantes del grado 5° de básica primaria. [Tesis de Maestría]. Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8522

Chasi, M. (2020) La Representación Mutua Profesor y Alumno y sus repercusiones sobre la enseñanza-aprendizaje. Madrid. Alianza.

Díaz, E. (2013). La construcción del saber pedagógico desde las referencias de los docentes. Tesis doctoral. Trabajo de grado no publicado.

González Molina, A., y López Bermúdez, R. (2022). Incorporación de las TIC como estrategia para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes y el mejoramiento de los aprendizajes en el área de Ciencias Naturales de los estudiantes de grado 6° de la Institución Educativa el Rosario de Tierralta – Córdoba. [Tesis de Maestría]. Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8237

Lugo, G. (2010). La función profesional del docente al final del siglo. Conflicto de perspectivas. En Escuela Crítica (7).

Teherán Tirado, R. (2021). Estrategias pedagógicas mediadas por el uso de las TIC para el fortalecimiento del aprendizaje de las ciencias naturales en el grado octavo de la Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen del Municipio de Sincelejo, Departamento de Sucre [Tesis de Maestría]. Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología UMECIT. https://repositorio.umecit.edu.pa/handle/001/4693

Pineda, -k. y Loaiza, L. (2018). Saber Pedagógico y Formación Docente. Disponible: http://mt.educarchile.cl/mt/falvarez/archives/2006/09/saber_pedagogico_y_formacion _d.html [Consulta: 2019, diciembre].

Published

2025-08-12

How to Cite

Elizabeth Rodríguez. (2025). DIDACTIC PRINCIPLES FOR TEACHING NATURAL SCIENCES FROM THE USE OF SCIENTIFIC SKILLS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4149