DIGITAL DIVIDE IN TEACHING: THE IMPERATIVE NEED FOR TEACHER TECHNOLOGICAL TRAINING FOR 21ST CENTURY EDUCATION

Authors

  • Rosa Ángela Córdoba Meriño
  • Gloria Angelica Rodriguez Barrios

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4152

Keywords:

digital divide, teacher training, educational technology, teaching, 21st-century education

Abstract

The digital era has brought significant challenges to education, stemming from the increasing dependence on technology in humanity’s daily activities particularly in teaching and learning processes. Consequently, the digital divide, understood as the inequity in access to and use of information and communication technologies (ICT), poses a major barrier to educational equity. In this context, teachers play a crucial role in the effective integration of technological tools into the educational process; however, the lack of training in digital competencies limits their ability to innovate in their pedagogical practices. This scientific essay, employing a qualitative approach and based on a hermeneutic analysis through a literature review, examines the digital divide in education and the importance of strengthening teacher training in technology. It explores barriers to accessing technological tools and resources, the lack of teacher training, and their impact on pedagogical practice. Findings revealed that training teachers in digital competencies not only enhances teaching but also fosters innovation and helps reduce learning inequalities. Furthermore, the urgent need to implement technological training strategies for teachers is emphasized, as this would enable them to meet the challenges of the digital educational environment. Based on the analysis of existing policies and studies, specific actions are proposed to reduce the digital divide and thereby promote a more inclusive and equitable educational system.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Ángela Córdoba Meriño

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Gloria Angelica Rodriguez Barrios

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Audelo, L. (2021). La brecha tecnológica y la inclusión digital en la educación básica en México: Un análisis descriptivo sobre el estado de la cuestión. Revista Electrónica Desafíos Educativos (REDECI), 5(9), 93-109. ISSN: 2594-0759.

Cabero, J. (2020). Brecha digital y formación docente: Retos y oportunidades en la educación actual. Ediciones Universidad de Sevilla.

Cabero, J., Marín, V. y Llorente, M. (2012). Desarrollar la competencia digital docente. Sevilla: Eduforma.

Cabero-Almenara, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Formación y competencias del profesorado en la era digital. CRÓNICA. Revista de Pedagogía y Psicopedagogía, (5), 113-127. https://revistacronica.es/index.php/revistacronica/issue/view/5

Cobo, C. (2016). La innovación pendiente: Reflexiones sobre educación, tecnología y conocimiento. Colección Fundación Ceibal/ Debate: Montevideo.

https://www.aprendevirtual.org/centro-documentacion-pdf/La_innovacion_pendiente.pdf

Departamento Nacional de Planeación, Ministerio de Educación Nacional & Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (2020). Tecnologías para aprender: Política nacional para impulsar la innovación en las prácticas educativas a través de las tecnologías digitales (Documento CONPES 3988). Consejo Nacional de Política Económica y Social - CONPES. Bogotá, Colombia.

https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3988.pdf

Ennis, R. (2018). Critical Thinking Across the Curriculum: A Vision. PP. 37, 165–184. https://doi.org/10.1007/s11245-016-9401-4 DOI: https://doi.org/10.1007/s11245-016-9401-4

Esteve Mon, F. M. (2015). La competencia digital docente: análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 1(1), 88-89. https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/662 DOI: https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.662

Facione, P. (2013). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight Assessment. https://www.law.uh.edu/blakely/advocacy-survey/Critical%20Thinking%20Skills.pdf

Fernández-Cruz, F. J., Rodríguez-Legendre, F. y Sainz, V. (2024). La competencia digital docente y el diseño de situaciones innovadoras con TIC para la mejora del aprendizaje. Bordón. Revista De Pedagogía, 76(2), 11–24. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.106342 DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.106342

Ferrada-Bustamante, V., González-Oro, N., Ibarra-Caroca, M., Ried-Donaire, A., Vergara-Correa, D. y Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, (6), 144–168. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715 DOI: https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715

Fernández-Enguita, M., García, M. J., Vaillant, D. y Zubillaga, A. (2023). Competencia digital docente para la transformación educativa. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

https://oei.int/wp-content/uploads/2023/05/competencia-digital-docente-para-la-transformacion-educativa.pdf

Galperin, H. (2017). Sociedad digital: brechas y retos para la inclusión digital en América Latina y el Caribe. UNESCO Oficina Montevideo y Oficina Regional de Ciencias para América

García, F., Portillo, J., Romo, J. y Benito, M. (2006). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. Universidad de País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). https://ceur-ws.org/Vol-318/Garcia.pdf

García, O., Zaldívar, A. y Peña, G. (2022). Formación docente en competencias TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa (RIDE), 13(25), e431. https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1370 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1370

George, C. y Avello, R. (2021). Alfabetización digital en la educación: Revisión sistemática de la producción científica en SCOPUS. RED. Revista de Educación a Distancia, 21(66). https://doi.org/10.6018/red.444751 DOI: https://doi.org/10.6018/red.444751

Lipman, M. (2003). Thinking in education (2nd ed.). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511840272

Ministerio de Educación Nacional. (2025, 7 de marzo). Educación superior inicia el camino para integrar la inteligencia artificial en el país. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://tinyurl.com/2dkle2bb

Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (2024, 18 de marzo). Formación digital gratuita para todos los colombianos. https://mintic.gov.co/portal/715/w3-article-334622.html

Molina, E., Cobo, C., Rovner, H., Novali, A., & Pineda, J. (2024). Ceibal: Transformando la educación a través del uso inteligente de la tecnología. Banco Mundial. https://tinyurl.com/22zmsqo4

Muñoz, E., Jacome, E. y Medina G. (2024). Análisis de la Brecha Digital y el Acceso a Recursos Tecnológicos en las Instituciones de Educación Secundaria en Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 6698-6719.

https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11086 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.11086

Okot, T. y Zuñiga, M. (2023). Desigualdad Digital en el Sistema de Educación Pública: Estudio de Caso Fuera del Área Metropolitana de Costa Rica. Revista de educación y derecho. Education and law review. ISSN 2013-584X/2386-4885. DOI: https://doi.org/10.1344/REYD2023.28.41707

https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9187378.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. ​ [UNESCO]. (2019). ​ Marco de competencias de los docentes en materia de TIC - Versión 3. ​ https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Pedró, F. (2012). Tecnologías para la transformación de la educación: experiencias, ideas y propuestas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35386/S2012809_es.pdf

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816 DOI: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Rexach, V. (2017). ¿Qué hacemos con los resistentes a las tecnologías? Ponencia: La innovación y la formación docente, presentada en Webinar Internacional, Universidad de Yucambú, Venezuela.

Rodríguez, M. (2023). La resistencia a las TIC en el mundo académico. (2024). FACETAS EDUCATIVAS, 2(3). https://revistasacad.uasd.edu.do/index.php/facetas/article/view/83

Saltos, M. (2022). Herramientas educativas digitales & competencias digitales docentes. CID - Centro de Investigación y Desarrollo. https://doi.org/10.37811/cli_w10833

Salinas, J. (2020). Aprendizaje y enseñanza en la era digital: Claves para la transformación educativa. Barcelona: Octaedro.

Salvatierra, F., y Kelly, V. (2023). Planeamiento educativo y tecnologías digitales en América Latina. IIPE UNESCO, Oficina para América Latina y el Caribe. https://tinyurl.com/2yddnjov

Soletic, Á. y Kelly, V. (2022). Políticas digitales en educación en América Latina: Tendencias emergentes y perspectivas de futuro. UNESCO-IIPE.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381837

Published

2025-08-12

How to Cite

Rosa Ángela Córdoba Meriño, & Gloria Angelica Rodriguez Barrios. (2025). DIGITAL DIVIDE IN TEACHING: THE IMPERATIVE NEED FOR TEACHER TECHNOLOGICAL TRAINING FOR 21ST CENTURY EDUCATION. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4152