RELATIONSHIP BETWEEN SCREEN OVEREXPOSURE AND DIFFICULTY IN SOCIO-EMOTIONAL SKILLS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN

Authors

  • Claudia Milena Rodriguez Rodriguez
  • Leidy Rocio Rodriguez Rodriguez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4154

Keywords:

Socioemotional skills, digital devices, child development, social interactions

Abstract

The use of electronic devices has increased significantly in recent years, raising concerns about their impact on child development. This paper will focus specifically on the influence of screen time on the development of socioemotional skills in children living in rural areas. During the literature review, it was possible to find several scientific documents showing that excessive use of digital devices affects social interactions and emotional regulation. To understand this process, approaches from sociocultural theories, social learning, and attachment were selected, which describe how a lack of communication with others affects the acquisition of interpersonal skills. The information found and reviewed indicates that prolonged screen time reduces opportunities for children to interact with each other in real life, resulting in poor performance in processing emotional signals and regulating behavior in the presence of other children. In rural areas, the problem is exacerbated by the lack of available offline activities and the dependence on technology for educational and leisure purposes. It was found that adult mediation during the use of digital devices affects how children process information socially and emotionally. Based on this analysis, the development of strategies to control interaction with technology by limiting the use of screens in educational and community settings is suggested, in order to encourage face-to-face interaction. Allowing the use of electronic devices in conjunction with in-person activities can foster children's sociocultural development. It is proposed to continue studying the influence of electronic devices in various contexts and to develop methods that integrate technology without hindering social relationships in child development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Milena Rodriguez Rodriguez

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Leidy Rocio Rodriguez Rodriguez

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Aguirre, R., & Flores, G. (2022). La influencia de las herramientas digitales en la inteligencia emocional de los niños de inicial. Ciencia Y Práctica, 2(3). https://doi.org/10.52109/cyp2022326 DOI: https://doi.org/10.52109/cyp2022326

Álvarez Cadena, K. A., Mora Alvarado, K. G., Pilamunga Asacata, D. E., & Naranjo Kean Chong, M. K. (2020). Tiempo en pantalla (televisión, computadora, celular, tabletas) en las relaciones interpersonales entre niños de 8 a 12 años. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 264-280. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.113

Aparicio, D. M. S., Mindiola, J. J. L., Torres, B. J. F., & Aparicio, D. J. S. (2022). La percepción sensorial, la cognición, la interactividad y las tecnologías de información y comunicación (TIC) en los procesos de aprendizaje. RECIAMUC, 6(2), 388–395. https://doi.org/10.26820/reciamuc/6.(2).mayo.2022.388-395 DOI: https://doi.org/10.26820/reciamuc/6.(2).mayo.2022.388-395

Baldoví, M. I. P., Suelves, D. M., & De Castro Calvo, A. (2021). Aprendizajes para la vida a través de la implementación de estrategias didácticas digitales: un estudio comparativo de casos. Revista Iberoamericana De Educación, 85(1), 17–38. https://doi.org/10.35362/rie8514044 DOI: https://doi.org/10.35362/rie8514044

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall.

Betancourt, V. I., Chóez Lucero, J. B., Calderón Álvarez, C. S., & Álvarez Navarro, M. J. (2024). Impacto de la exposición prolongada a dispositivos electrónicos en el desarrollo del lenguaje oral en niños de 3 – 4 años. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 438-442. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2263 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2263

Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment. Basic Books.

Cáceres, S. P. R. (2024). Representaciones sociales de la comunidad educativa en entornos rurales sobre discapacidad en la práctica pedagógica. Ducere Revista De Investigación Educativa, 3(1), e202401. https://doi.org/10.61303/2735668x.v3i1.52 DOI: https://doi.org/10.61303/2735668X.v3i1.52

Cadena, K. a. Á., Alvarado, K. G. M., Asacata, D. E. P., & Chong, M. K. N. K. (2020). Tiempo en pantalla (televisión, computadora, celular, tabletas) en las relaciones interpersonales entre niños de 8 a 12 años. Horizontes Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 4(15), 258–266. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.113 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.113

Cardenas, M. L., Pacheco, D., & Torres, R. (2023). Blended learning y el desarrollo de habilidades socioemocionales en la educación infantil. International Journal of Educational Technology, 20(3), 85-99. c

Cartanyà-Hueso, À., Lidón-Moyano, C., González-Marrón, A., Martín-Sánchez, J. C., Amigo, F., & Martínez-Sánchez, J. M. (2021). Association between Leisure Screen Time and Emotional and Behavioral Problems in Spanish Children. The Journal of Pediatrics, 241, 188-195.e3. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2021.09.031 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2021.09.031

Carbonell, A. M., Rico, G. M., García, R. J. G., & Pérez, M. C. (2023). Las TIC y la competencia sociocomunicativa del alumnado con TEA: una revisión sistemática. EDMETIC, 12(1), 1. https://doi.org/10.21071/edmetic.v12i1.14578 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v12i1.14578

Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M., & Muñoz-Repiso, A. G. (2022). Influencia de variables sociofamiliares en la competencia digital en comunicación y colaboración: (Influence of socio-familial variables on digital competence in communication and collaboration). Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, 63, 7-33. https://doi.org/10.12795/pixelbit.84595 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.84595

Contreras-Silva, M. Y., Villalobos, N. a. Á., De León-Gutiérrez, H., Elizondo-Omaña, G. G., Navarrete-Floriano, G., & Romo-Salazar, J. C. (2023). [Impact of electronic devices used at an early age on language]. Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research), 61(4), 427–432. https://doi.org/10.5281/zenodo.8200118

Cruz, C., Franco, C., Anunciação, F., & Cunha, M. J. (2020). A domesticação de ecrãs na infância: usos e mediação parental em meios citadino e rural. Comunicação E Sociedade, 37, 71–92. https://doi.org/10.17231/comsoc.37(2020).2411 DOI: https://doi.org/10.17231/comsoc.37(2020).2411

Delgado, G. D., Medrano, C. B. C., & Berumen, F. L. R. (2024). Comunicación familiar y Desarrollo Infantil en Comunidades Rurales. Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 5(2), 674–693. https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i2.167 DOI: https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i2.167

De Los Ángeles Salgado Laureano, M., Matías, L. R., De León Chapa, A., Dávila, J. I. Z., & Bernal, I. G. (2024). Tecnologías y Educación Emocional: Innovación en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje Durante Crisis Sanitarias. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(6), 2182–2198. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.14987 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.14987

De León Rivas, J. M. (2022). Dispositivos móviles uso y consecuencias a nivel neurofisiológico, emocional y conductual. Revista Académica Sociedad Del Conocimiento Cunzac, 2(2), 259–266. https://doi.org/10.46780/sociedadcunzac.v2i2.53 DOI: https://doi.org/10.46780/sociedadcunzac.v2i2.53

Del Pilar De La Torre Quispe, R. (2022). Trabajo colaborativo utilizando herramientas digitales en habilidades socioemocionales en estudiantes de secundaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 4769–4789. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3780 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.3780

Escobar Tulcanaza, P. E., Cumbicos Guarnizo, T., Nieves Nieves, J. M., Iza Taco, B. N., Velásquez Veas, L. J., & Fajardo Chicaiza, D. C. (2024). El impacto del uso prolongado de pantallas en el desarrollo cognitivo de los estudiantes. South Florida Journal of Development, 5(12). https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-086 DOI: https://doi.org/10.46932/sfjdv5n12-086

Fallas, M. F., Mora, E. J. R., & Castro, L. G. D. (2020). Impacto del tiempo de pantalla en la salud de niños y adolescentes. Revista Médica Sinergia, 5(6), e370. https://doi.org/10.31434/rms.v5i6.370 DOI: https://doi.org/10.31434/rms.v5i6.370

Farran, X. C., & Garcias, A. P. (2023). Tecnologías digitales en educación: poniendo el foco en la ética. Edutec Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 83, 1–6. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2829 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2829

Fernández, I. M. G., Fernández, H. S., Regalado, M. E. A., & Iglesias, M. L. (2021). Educar en la escuela infantil del siglo XXI: diálogo, inclusión y tecnología. Innoeduca International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 75–88. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12112 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12112

Gamboa, D. a. C., & Cruz, C. E. C. (2024). Cultivando la Inteligencia Emocional en la Era de la Inteligencia Artificial: Promoviendo la Educación Centrada en el Ser Humano. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 4(2), 16–30. https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.189 DOI: https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.189

Galvagno, L. G. G., Azzollini, S. C., & Elgier, Á. M. (2022). Asociaciones entre la exposición a medios electrónicos y comunicación durante la infancia temprana. Pensando Psicología, 18(1), 1–23. https://doi.org/10.16925/2382-3984.2022.01.02 DOI: https://doi.org/10.16925/2382-3984.2022.01.02

García-Ríos, C. A., Yenchong-Meza, V. N., & Miranda-Barros, D. H. (2020). Tiempo de exposición a pantallas en población pediátrica. Una revisión bibliográfica. Polo Del Conocimiento, 5(1), 816–827. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2018

Gavoto, L., Terceiro, D. A., Volij, C., Discacciati, V. R., & Terrasa, S. A. (2023). Exposición a pantallas en niñas, niños y adolescentes: recomendaciones, límites y controversias en el marco del distanciamiento social obligatorio. Un estudio cualitativo. Revista Del Hospital Italiano De Buenos Aires, 43(2). https://doi.org/10.51987/revhospitalbaires.v43i2.220 DOI: https://doi.org/10.51987/revhospitalbaires.v43i2.220

Grané, M. (2021). Infancia y pantallas - Evidencias actuales y métodos de análisis. Octaedro eBooks. https://doi.org/10.36006/16283 DOI: https://doi.org/10.36006/16283

Guerrero-Bautista, P. D., Garavito-Sanabria, P. S., Beltrán-Pérez, R. F., González-Quintero, D. S., & González-Clavijo, A. M. (2022). Efectos deletéreos en el desarrollo de los niños a causa de la exposición temprana a pantallas: revisión de la literatura. Revista Médicas UIS, 35(3). https://doi.org/10.18273/revmed.v35n3-2022011 DOI: https://doi.org/10.18273/revmed.v35n3-2022011

Gunotuña-Cunuhay, D. I., Henríquez-Coronel, M. A., & Erazo-Álvarez, C. A. (2022). Competencias digitales en niños e incidencia en el aprendizaje en Centros Educativos Comunitarios Interculturales Bilingües. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(1), 231. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1787 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1787

Guzmán, J. D. T., Vera, A. R., & Vera, R. R. (2024). Fortalecimiento de las Competencias Socioemocionales en los Estudiantes de Grado Cuarto de la Institución Educativa Técnica La Chamba del Guamo-Tolima. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 3156–3168. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9648 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9648

Korte, M., Schmidt, R., & Gross, C. (2022). Digital media exposure and neurocognitive development in early childhood. Journal of Neuroscience Research, 100(2), 105-120. https://doi.org/10.1002/jnr.25001 DOI: https://doi.org/10.1002/jnr.25001

López, F., & Ramírez, J. (2022). Impacto de la digitalización en el desarrollo social infantil. Revista Latinoamericana de Psicología, 54(2), 85-102. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2022.03.004

López, M., & Sánchez, J. (2022). Desarrollo socioemocional y aprendizaje en contextos rurales. Revista de Psicología Educativa, 29(3), 85-102. https://doi.org/10.1016/j.psedu.2022.06.004

Lozano Blasco, R., Mira Aladrén, M., & Gil Lamata, M. (2021). ¿Afectan las redes sociales a nuestra empatía? Un estudio con jóvenes universitarios. Revista Educación Investigación Innovación y Transferencia, 1, 105-130. https://doi.org/10.26754/ojs_reiit/eiit.202115318 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_reiit/eiit.202115318

Martínez, G., Garmendia, M., & Garitaonandia, C. (2020). La infancia y la adolescencia ante las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs): oportunidades, riesgos y daño. Zer - Revista De Estudios De Comunicación, 25(48), 349–362. https://doi.org/10.1387/zer.21116 DOI: https://doi.org/10.1387/zer.21116

Mendoza, C., & Torres, H. (2021). Neurodesarrollo y aprendizaje: Influencia del uso de pantallas en la infancia. Psicología Educativa, 27(3), 110-124. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/2338_1-2-2.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2023). Las tecnologías digitales en la educación: Oportunidades y desafíos para el aprendizaje. UNESCO

Ortega-Mohedano, F., & Pinto-Hernández, F. (2020). Predicting wellbeing in children’s use of smart screen devices. Comunicar, 29(66), 119–128. https://doi.org/10.3916/c66-2021-10 DOI: https://doi.org/10.3916/C66-2021-10

Ortiz-De-Villate, C., Gil-Flores, J., & Rodríguez-Santero, J. (2023). Variables asociadas al uso de pantallas al término de la primera infancia. Pixel-Bit Revista De Medios Y Educación, 66, 113–136. https://doi.org/10.12795/pixelbit.96225 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.96225

Pedreira, M. C. C., Zubizarreta, A. C., & Havránková, T. (2021). Móviles y pantallas en edades tempranas: convivencia digital, derechos de la infancia y responsabilidad adulta. Research in Education and Learning Innovation Archives, 26, 1–17. https://doi.org/10.7203/realia.26.15936 DOI: https://doi.org/10.7203/realia.26.15936

Pérez, M., & Castillo, R. (2023). Estrategias de regulación del tiempo de pantalla en la educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 85(4), 50-67. https://www.redalyc.org/journal/3439/343967896027/343967896027.pdf

Pons, M., Caner, M., Rubies, J., Carmona, M., Ruiz, M. A., & Yáñez-Juan, A. M. (2022). A comparative study of recreational screen time in neurodevelopmental disorders. Revista De Neurología, 74(9). https://doi.org/10.33588/rn.7409.2021505 DOI: https://doi.org/10.33588/rn.7409.2021505

Riva, G., & Wiederhold, B. K. (2021). The psychology of digital media and social interactions. Annual Review of Cyberpsychology, 14(1), 55-72. https://www.academia.edu/29363752/The_Psychology_of_Social_Networking_Volume_1_Personal_Experience_in_Online_Communities

Rivera, J. R. M., & Sánchez, M. S. (2024). La influencia de las tecnologías de la información y comunicación en el ámbito socioemocional. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4). https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2445 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2445

Salinas Barron, I. E. (2024). Salud oral en la era digital: Impacto del uso de pantallas en niños y adolescentes. Revisión de la literatura. Revista Científica de Salud y Desarrollo Humano, 5(3). https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i3.278 DOI: https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i3.278

Sarmiento Reyes, Ó. E. (2024). Competencias socioemocionales y riesgo social en la educación rural. Societas, 26(2). https://doi.org/10.48204/societas.v26n2.5341 DOI: https://doi.org/10.48204/societas.v26n2.5341

Solórzano, V. E. N., & De los Ángeles Avalos Guijarro, A. (2024). Desarrollo de Habilidades Socioemocionales a través de las TIC. Dominio de las Ciencias, 10(3), 281-391. https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.3929 DOI: https://doi.org/10.23857/dc.v10i3.3929

Tello, M. N. C., Pérez, R. R., Alva, C. Y. P., & Fernández, B. H. (2021). Habilidades Socioemocionales en las Instituciones Educativas. SciComm Report, 1–17. https://doi.org/10.32457/scr.v1i1.609 DOI: https://doi.org/10.32457/scr.v1i1.609

Tourn, A. (2020). Impactos de las tecnologías en la niñez. Journal De Ciencias Sociales. https://doi.org/10.18682/jcs.vi14.1699 DOI: https://doi.org/10.18682/jcs.vi14.1699

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. https://saberespsi.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/09/vygostki-el-desarrollo-de-los-procesos-psicolc3b3gicos-superiores.pdf

Zapata, M. V., & Zea, M. P. C. (2022). Aplicaciones y dispositivos móviles como herramienta pedagógica para el proceso de enseñanza. Revista Cognosis, 7(3), 109–126. https://doi.org/10.33936/cognosis.v7i3.5116 DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v7i3.5116

Published

2025-08-12

How to Cite

Claudia Milena Rodriguez Rodriguez, & Leidy Rocio Rodriguez Rodriguez. (2025). RELATIONSHIP BETWEEN SCREEN OVEREXPOSURE AND DIFFICULTY IN SOCIO-EMOTIONAL SKILLS IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4154