THE COMPREHENSIVE TRAINING OF STUDENTS FROM CONFLICT RESOLUTION
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4160Keywords:
Comprehensive training, teaching practice, conflict resolutionAbstract
Conflict resolution is a skill that is currently essential for the development of individuals. Through it, each individual will be able to express their ideas, thoughts, feelings, and social and interpersonal spheres, taking into account the proper application of the technique while maintaining values of respect and consideration for others. For this reason, this essay-style article seeks to conduct an interpretive hermeneutic analysis of the comprehensive development of students through conflict resolution, taking into account their developmental, contextual, and personal characteristics, recognizing that they are immersed in a changing society. To this end, the hermeneutic/interpretive method is adopted, through which the selected topic will be narrated, in order to provide highly significant academic theoretical foundations for future research and for readers interested in the subject. It is hoped that upon completion of the essay, an adequate reference source will be obtained that exalts conflict resolution as an alternative for development for individuals, regardless of age, but rather the benefits it provides.
Downloads
References
Bisquerra, R. (2000). La educación emocional en la formación del profesorado. Barcelona, España: Editorial Wolters Kluwer.
Caballo, V. (2007). Manual de evaluación y entrenamiento de habilidades. España: Siglo XXI Editores.
Castro, S. (2023). Relaciones interpersonales... mejor o peor, pero ¡relacionémonos! Block de psicología positiva. [Artículo en línea]. Disponible: https://www.iepp.es/relaciones-interpersonales/
Cerda, J. (2022). Importancia de la comunicación para la educación en el aprendizaje de la Matemática. Revista Torreón Universitario. [Artículo en línea]. Disponible: http://portal.amelica.org/ameli/journal/387/3874012006/html/
Cunalema, N. (2017). Relaciones interpersonales en la convivencia escolar. Manual de normas de convivencia. Universidad de Guayaquil Ecuador. Documento en línea. Disponible: https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/download/993/1444/
Fuquen, M. (2003). Los conflictos y las formas alternativas de resolución. [Artículo en línea]. Disponible: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.org/pdf/396/39600114.pdf DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.n01.13
Galtung, J (2003). Trascender y transformar. Una introducción al trabajo de conflictos, México, Transcend – Quimera. [Artículo en línea]. Disponible: https://www.researchgate.net›publication›44813340. Teoría de Conflicto
Guillén, J. (2008). Estudio crítico de la obra: "La educación encierra un tesoro". Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI, presidida por Jacques Delors. [Critical study of the work: “Education encloses a treasure?” A UNESCO Report of the International Commission on Education for the XXIst Century, presided by Jacques Delors]. Laurus, 14(26), 136-167. Recuperado de https://n9.cl/i0kxs
Holaday, L. (2002). Stage development theory: A natural framework for understanding the mediation process. NegotiationJournal, 18 (3), p. 191-210. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1571-9979.2002.tb00740.x
Londoño, C. y Mejía, G. (2020). Las relaciones interpersonales en contextos educativos diversos. [Revista en línea]. Disponible: https://revistas.uniminuto.edu/index.php/Pers/article/view/2456/2446
Menacho, I., Cavero, H., Orihuela, M. y Flores, G. (2021). Variables que inciden en la calidad educativa en un contexto de crisis sanitaria en instituciones educativas públicas de Comas. Propósitos y Representaciones. Disponible: de https://n9.cl/r9chld DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1037
Mockus, A. (2002). La Educación para Aprender a Vivir Juntos. Convivencia como Armonización de Ley, Moral y Cultura. PERSPECTIVAS. Revista trimestral de educación comparada, Volumen (XXXII, n. 1), 19 – 37. Disponible: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/archive/Publications/Prospects/ProspectsPdf/121s/121smock.pdf.
Moreno, M. y Sastre, G. (2010) Conflictos y emociones: un aprendizaje necesario, Facultad de Psicologia, Ciències de l´Educació i de l´EsportBlanquerna, UniversitatRaonLlul.
Munné, M y Mac-Cragh, P (2006.) Proyecto Armonía: Mejorar la Convivencia Escolar. Consejería de Educación de la Junta de Castilla y León.
Pardo, A. (2014). Conflictos escolares. Sorkari. Atención Integral al desarrollo de la persona. [Documento en línea]. Disponible: http://www.sorkari.com/pdf/Conflictos_Bulling.pdf.
Prada, J y López, A (2008) La mediación como estrategia de resolución de conflictos en el ámbito escolar. Disponible: Documentación social, ISSN 0417-8106, Nº 148, 2008, págs. 99-116 Idioma: español. DIALNET MÉTRICAS: 6 Citas
Ramírez, Á. (2014). Pedagogía y calidad educativa en la era digital y global. [Pedagogy and educational quality in the digital and global era]. Bogotá, Colombia: Ecoes Ediciones.
Rodríguez, R. (2007). Los Planes de Convivencia como herramientas para prevenir los conflictos escolares. Murcia: Ponencia Jornadas Europeas Sobre Convivencia Escolar.
Rozenblum, S. (1998). Mediación en la escuela. Buenos Aires: Aique.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.