METACOGNITION IN CHILDHOOD: HOW PEDAGOGICAL BIASES OVERLOOK COGNITION IN REGULAR CLASSROOMS

Authors

  • María Elena Ditta Vargas
  • Juan José Ortiz Valderrama

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4163

Keywords:

Childhood metacognition, pedagogical biases, socio-cultural realities, memorization, cognitive agency, educational equity

Abstract

This essay critically examines the invisibilization of metacognition in childhood within mainstream education, attributed to pedagogical biases in conventional models. It underscores the fundamental relevance of this construct for child development, arguing that the predominance of memorization over systematic reflection hinders critical thinking, learning self-regulation, and strategy self-assessment, neglecting individual learning rhythms. Methodologically, a theoretical-critical analysis was conducted through a documentary review of predominant practices, identifying rigid curricular structures and adult-centered authority approaches as key factors. These generate a dissonance between academic content and students' socio-cultural realities, impeding meaningful knowledge connection with their environment and perpetuating inequities by limiting cognitive agency. Consequently, an urgent transformation of teaching practices is urged, emphasizing continuous professional development to deconstruct such biases and implement flexible strategies that promote intellectual autonomy. It is concluded that integrating metacognition as a core axis for holistic education is imperative, intrinsically aligned with principles of inclusion and critical analysis, seeking to develop children's abilities not only to learn but to understand how they learn and transfer knowledge meaningfully to their realities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Elena Ditta Vargas

Docente de aula de la secretaria de educación del Cesar

Juan José Ortiz Valderrama

Docente tutor de la secretaria de educación del Cesar

References

Bruner, J. S. (1966). Hacia una teoría de la instrucción (E. Imaz, Trad.). Madrid: Ediciones Morata.

Climént Bonilla, J. B. (2010). Sesgos comunes en la educación y la capacitación basadas en estándares de competencia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(2). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412010000200004

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (1994). Decreto 1860 de 1994: Por el cual se reglamenta la organización de la prestación del servicio educativo formal en los niveles de básica y media. Diario Oficial No. 41.445, 3 de agosto de 1994. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=2734

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (1979, 2002). Decretos 2277 de 1979 y 1278 de 2002: Estatuto Docente. Diario Oficial Nos. 35.738 y 44.844. Recuperado de https://www.funcionpublica.gov.co y https://www.mineducacion.gov.co

Constitución Política de Colombia (1991). Constitución política de la República de Colombia. Publicada en la Gaceta Constitucional, (116). Edición Corte Constitucional de Colombia, 2024. Art. 27. Colombia https://www.corteconstitucional.gov.co/Transparencia/publicaciones/Constitucion-entre-Rios-y-Saberes-2023.pdf.

Dewey, J. (1938). Experience and education. Macmillan.

Dewey, J. (2004). Experiencia y educación (L. González Blasco, Trad.). Ediciones Morata. (Obra original publicada en 1938)

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906–911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906 . Trad DOI: https://doi.org/10.1037//0003-066X.34.10.906

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido (15.ª ed.). Siglo XXI Editores.

Galván, A. y Siado, E. (2021). Educación tradicional: Un modelo de enseñanza centrado en el estudiante. CIENCIAMATRIA. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 7(12), 962–975. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7915387 DOI: https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.457

García Coni et al. (2022). El papel de la mentalidad de crecimiento en el desempeño de estudiantes de escuela primaria. Acta Colombiana de Psicología, 36(133). https://doi.org/10.15517/ap.v36i133.45774 DOI: https://doi.org/10.15517/ap.v36i133.45774

Ley 115 de 1994. (1994). Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial No. 41.214, de 8 de febrero de 1994.

Mena Bernal, E. E. (2023). Los usos del saber. Una revisión al pensamiento educativo de Max Stirner en torno a una discusión pedagógica clásica. Pedagogía y Saberes, (59), 30-60. Recuperado de: https://revistas.upn.edu.co/index.php/PYS/article/view/17574/12815 DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num59-17574

Olmedo Rodríguez, et al. (2024). Innovación en métodos de enseñanza: estrategias y desafíos para el compromiso y motivación estudiantil. Revista InveCom 4(2). https://doi.org/10.5281/zenodo.10655843

Perkins, D. N., & Salomon, G. (1992). Transfer of learning. En T. Husén & T. N. Postlethwaite (Eds.), International encyclopedia of education (2.ª ed., Vol. 11, pp. 6452–6457). Pergamon Press.

Piaget, J. (1975). La representación del mundo en el niño (A. L. León, Trad.). Ediciones Morata.

UNESCO. (2023). Informe mundial sobre el personal docente: Afrontar la escasez de docentes (Versión resumida). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://doi.org/10.54675/WIHC1394 DOI: https://doi.org/10.54675/WIHC1394

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner & E. Souberman, Eds. y Trads.). Harvard University Press.

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2. Trad DOI: https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2

Zuñe Flores et al. (2021). Autoridad y autoritarismo, una dicotomía en el salón de clases. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 6(29), e210822. https://doi.org/10.46652/rgn.v6i29.822 DOI: https://doi.org/10.46652/rgn.v6i29.822

Published

2025-08-12

How to Cite

María Elena Ditta Vargas, & Juan José Ortiz Valderrama. (2025). METACOGNITION IN CHILDHOOD: HOW PEDAGOGICAL BIASES OVERLOOK COGNITION IN REGULAR CLASSROOMS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4163