IMAGINATION AND LEARNING: THE ROLE OF CREATIVE THINKING IN PRIMARY EDUCATION

Authors

  • Natalia Posada Restrepo
  • Cristina Eugenia Orozco Jiménez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4165

Keywords:

Creative thinking, primary education, pedagogical strategies, school curriculum

Abstract

This article delves into the relevance of creative thinking in the education of primary school students. It proposes pedagogical strategies that foster its development and offers recommendations for effectively integrating it into the classroom. It highlights the need to review how the concept of creativity has changed, since, although its importance is recognized, its practical application in curricula remains quite limited, especially at the most basic educational levels. Through an analysis of various research projects and the main theories on creative thinking, the article emphasizes that a deep understanding of this skill is crucial for fostering more complex competencies in students. It concludes that fostering creativity in the classroom requires a purposeful educational intervention, with teachers trained in this approach and a significant transformation of traditional curricula. Only in this way can we prepare future generations to face the challenges of a constantly evolving society with originality, resilience, and critical thinking.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Posada Restrepo

 Institución Educativa Nuestra Señora del Pilar

Guatapé

Cristina Eugenia Orozco Jiménez

 Institución Educativa Nuestra Señora del Pilar

Guatapé

References

Arias, I. C. (2018). Ambientes escolares: Un espacio para el reconocimiento y respeto por la diversidad. Sophia, 14(2), 84-93. DOI: https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.2i.852

Barba Téllez, C., & García Bargados, M. (2006). A Creatividad y su valor educativo. Revista e-Curriculum, 1 (2),

Bolaños, Y. E., Imbachi Hidalgo, G. O., & Palacios Martínez, L. E. (2022). El juego como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia matemática en niños y niñas de 5 a 6 años de la institución educativa Las Malvinas [bachelorThesis, Licenciatura en Educación para la Primera Infancia]. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/6758

Carranza, M. (2021). Pensamiento Creativo: un estudio holístico en la educación. Revista Innova Educación, 3(4), 123-132. Disponible en: https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/384/366 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.009

Chacón, L. B. (2022). LA LÚDICA COMO PROCESO CREATIVO EN EL DESEMPEÑO EDUCATIVO DE LOS NIÑOS DE EDUCACIÓN BÁSICA PRIMARIA. DIALÉCTICA, 1, Article 1. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/dialectica/article/view/10114

Chaverra-Fernández, D., & Gil-Restrepo, C. (2017). Habilidades del pensamiento creativo asociadas a la escritura de textos multimodales. Instrumento para su evaluación en la Educación Básica Primaria. Folios, (45), 3.15. https://doi.org/10.17227/01234870.45folios3.15 de la Torre, S. (1995). Creatividad aplicada: recursos para una formación creativa. Madrid: Escuela Española. DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.45folios3.15

DELORS, J. (1996): "Los cuatro pilares de la educación", en La educación encierra un tesoro, UNESCO, México, pp. 89-103.

Delors, J. (2013). Los cuatro pilares de la educación.

Díaz, M., Justel, N. (2019). Creatividad. Una revisión descriptiva sobre nuestra capacidad de invención e innovación.

Flores, H. A., Jadán Guerrero, J., & Gómez Luna, L. (2019). Innovación educativa en el aula mediante Design Thinking y Game Thinking. Hamut´ay, 6(1), 82-95. DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1576

Herrera, M. A., & Orozco, L. C. (2015). Las artes plástica como eje transversal en la educación artística para el desarrollo de habilidades de pensamiento creativo en estudiantes de básica primaria. Escenarios, 13(2), 135-145. DOI: https://doi.org/10.15665/esc.v13i2.604

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI: Um desafío para a educação do século XXI. Educación y Educadores, 11(2), 191-210.

Labarthe, J. T., & Herrera Vásquez, L. (2016). Potenciando la creatividad humana: taller de escritura creativa. Papeles de trabajo-Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural(31), 19- 37. DOI: https://doi.org/10.35305/revista.v0i31.51

León, E. V. (2022). Modelo de estrategias de indagación para el desarrollo del pensamiento crítico y creativo en estudiantes de educación primaria. Revista Innova Educación, 4(3), 126-136. DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.03.008.es

Martín, I. R., & Martín, L. R. (2012). Creatividad y educación: el desarrollo de la creatividad como herramienta para la transformación social. Prisma Social: revista de investigación social, 9, 311-351.

Martínez, L. D. C. (2019). La creatividad y la educación en el siglo XXI. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 12(2), 211-224. DOI: https://doi.org/10.15332/25005421.5014

MINTIC Colombia. (2022). APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS (ABP) Y PENSAMIENTO COMPUTACIONAL. https://mintic.gov.co/colombiaprograma/847/articles-399141_recurso_1.pdf

Morales Rojas, M. A., & Sánchez Ruíz, M. T. (2017). Fortalecimiento de la creatividad en la educación preescolar orientado por estrategias pedagógicas basadas en el arte y la literatura infantil. Zona Próxima(26).

Paredes, C. R. (2016). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia de enseñanza de la educación ambiental, en estudiantes de un liceo municipal de Cañete. Revista Electrónica Educare, 20(1), 119-144. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.20-3.1

Pérez, A. B. (2020). La importancia de las Artes en la educación de la nación y el individuo. Debates por la Historia, 8(1), 17-40. DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v8i1.426

Porto, M., Romo, M. (2023). Creatividad en la perspectiva sociocultural: ¿por qué las mujeres son menos frecuentemente reconocidas como creativas? Mujer andina 2 (1), 73-81 DOI: https://doi.org/10.36881/ma.v2i1.773

Quintero, G. M. B., & Ortiz, B. L. E. (2023). La metodología activa Design Thinking para mejorar y transformar los procesos de enseñanza y aprendizaje. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.600 DOI: https://doi.org/10.56183/iberoeds.v3i1.600

Romo, M. (1197). En Psicologia de la creatividad. Barcelona: Paidós.

Ruiz Gutiérrez, S. (2010). Práctica educativa y creatividad en educación infantil. (Tesis de Doctorado). Universidad de Málaga, Facultad de Ciencias de la Educación, Málaga.

Vásquez, S. (2021). Estrategias del pensamiento creativo: Una mirada desde la educación básica. Revista Innova Educación, 3(4), Article 4. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.008 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.04.008.es

Published

2025-08-12

How to Cite

Natalia Posada Restrepo, & Cristina Eugenia Orozco Jiménez. (2025). IMAGINATION AND LEARNING: THE ROLE OF CREATIVE THINKING IN PRIMARY EDUCATION. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4165

Issue

Section

Textos para la Difusión