INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES ICT AND THEIR INFLUENCE ON RURAL EDUCATION

Authors

  • Edwin Jhovanny Barrera P
  • Augusto Gómez Pérez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4169

Keywords:

Environmental education, education, biome, methodologies, nature, pedagogy

Abstract

Environmental education today becomes a great educational challenge, specifically when the importance of environmental care is taken into account, especially for future generations; that is why, from the teaching of Natural Sciences and Environmental Education, we must be in permanent search for innovative didactic strategies that effectively allow the protection of the environment.  Taking into account that the actions taught in the classroom are being ineffective, even more so when talking about sustainable development. Under this premise, the objective of the experience was to describe the strategies of knowledge, appropriation and promotion of the environment as a strategy of conservation and environmental education in two educational institutions located in different biomes of the municipality of Aquitaine. Regarding the methodology, it was framed in the interpretative paradigm, with a qualitative approach and from the hermeneutical method, since it tends to know in depth the reality and each of the experiences lived by individuals when carrying out certain activities that in the particular case are aligned with the care and environmental management developed over time; making use of the information collection technique corresponding to participant observation, where the teachers authors of this article are part of the educational communities involved. The activities consisted of carrying out various planned pedagogical outings selecting sites of environmental interest, in which the students were motivated to recognize other territories, therefore, the results obtained reflect the student's achievement in exploring other biomes, obtaining knowledge, appropriation and promotion of the environment through the environments visited. Therefore, it is concluded that the participants through interaction with the environment achieved significant learning which developed environmental management competencies

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edwin Jhovanny Barrera P

 Universidad Pedagógica Experimental el Libertador (UPEL)

Augusto Gómez Pérez

Universidad Pedagógica Experimental el Libertador (UPEL)

References

Aldaz, G. L. N., Paronyan, H., Paredes, M. A. Y., & Quezada, P. M. G. (2022). Educación ambiental e intercultural para la sostenibilidad: retos y perspectivas. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 8(3), 133-144. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2192

Amatta, E. D. V., Asunto, P., De Los Ríos, C., Ormeño, L., & Campos, V. (2024). Experiencia escolar sobre el rol socioeducativo de los clubes ambientales en la enseñanza de las Ciencias Naturales. Ciencia, docencia y tecnología, (70), 4-4. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17162024000100004&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.33255/3570/1669

Araujo, M. C., Carrara, R. L., Muchut, F. E., Pighin, M. Z., Tomadín, M. D., & Zanuttini, M. F. (2021). Proyectos de Educación Ambiental en la educación rural. Experiencias destinadas al trabajo fuera del aula, al reconocimiento del ambiente próximo, su biodiversidad y conservación. Educación y ciudad, (40), 65-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8398858 DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2457

Berkes, F. (2020). Sacred Ecology: Traditional Ecological Knowledge and Resource Management. Routledge

Blas, H. D. V., Moreno, O. A. M., & Huarcaya, A. O. S. (2020). Estudio documental: importancia de la educación ambiental en la educación básica. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 3(1), 6-14. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9016368 DOI: https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.4

Capra, F. (2021). El sistema de la vida: Una visión unificada de la biología y la sostenibilidad. Editorial Kairós. https://www.academia.edu/43001713/Fritjof_Capra_La_Trama_de_la_vida_Una_Nueva_Perspectiva_de_los_Sistemas_Vivos

Castro P. M. y Morales R. M. (2015) Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, vol. 19, núm. 3, pp. 138-170. https://www.redalyc.org/journal/1941/194140994008/html/ DOI: https://doi.org/10.15359/ree.19-3.11

Colorado G, M. A., Parra C, E., & Moreno M, M. (2020). Propuesta metodológica para la implementación de la educación ambiental tendiente a la promoción de la participación ambiental en entornos escolares. Trabajo de grado Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/16893/4/ColoradoMaria_2020_ImplementacionEducacionAmbiental.pdf

Declaración de Estocolmo sobre el medio ambiente humano. Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente Humano. 16 de junio de 1972

Díaz, M. F., Moral, F. J. R., & Fernández, G. E. A. (2021). La percepción de los futuros maestros y maestras de Educación Primaria de los Espacios Naturales Protegidos como recursos para la enseñanza de las ciencias y el medio ambiente. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 7-28. https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/3041 DOI: https://doi.org/10.17345/ute.2021.2.3041

Freire, P. (2018). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Gadamer, H.-G. (2019). Verdad y método. Sígueme.

González, L. M. (2021). Apropiación del territorio y construcción de ciudadanía: Perspectivas para el desarrollo sostenible. Editorial Académica Latinoamericana.

Gro, (1987). Informe Brundtland, Nuestro futuro común. Informe presentado para la Organización de Naciones Unidas. Tomado de: https://www.rumbosostenible.com/wp-content/uploads/2014/06/informe_brundtland.pdf

Heras, F. (2023). La educación ambiental y los estilos de vida sostenibles. Ecosistemas, 32(especial), 2470-2470. https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/2470 DOI: https://doi.org/10.7818/ECOS.2470

Hernández S, C. A., Avendaño C, W. R., & Rojas G, J. U. (2021). Planeación curricular y ambiente de aula en ciencias naturales: de las políticas y los lineamientos a la aplicación institucional. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(2), 319-333. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2027-83062021000100319&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n2.2021.12758

Leff, E. (2001). La complejidad ambiental. México: Siglo XXI Editores.

Llanos, F. P. (2023). La Educación Ambiental como Base Cultural y Estrategia para el Desarrollo Sostenible de Medio Ambiente. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 2242-2258. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8849 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8849

Louv, R. (2020). Los últimos niños en el bosque: Salvemos a nuestros hijos del trastorno por déficit de naturaleza. Capitán Swing.

Marcelo V, B. Y. (2022). Estrategias metodológicas en la educación ambiental. Estudio de caso de un docente de Ciencias Naturales de una institución educativa pública. Educación, 31(60), 217-234. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1019-94032022000100217&script=sci_arttext&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.202201.010

Margalef, R. (2019). Ecología: Un enfoque desde la biodiversidad. Omega.

Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación. Manual multimedia para el desarrollo de trabajos de investigación. Una visión desde la epistemología dialéctico crítica. México: Posgrado Integral en Ciencias Sociales de la Universidad de Sonora. https://pics.unison.mx/wpcontent/uploads/2013/10/7_Paradigmas_de_investigacion_2013.pdf

Mora, L. (2021). Constructos didácticos orientados al desarrollo de las prácticas pedagógicas pertinentes con una educación de calidad para el sector rural. Tesis para optar al grado de Doctora en Educación. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico Rural “Gervasio Rubio”. https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/265

Ministerio de Educación Nacional de Colombia, Dirección de calidad de la educación preescolar, básica y media. Programas para el Desarrollo de Competencias. Santa Fe de Bogotá: Autor Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles217596_arc-hivo_pdf_desarrollocompetencias.pdf [Consulta: 2023, marzo 02]

Moreira, M. A. (2020). Aprendizaje significativo: Teoría y práctica en la educación actual. Ediciones Morata.

Navarrete, W. O., Motta, E. G., Lozada, R. S., & Umaña, G. E. A. (2023). Transformando Territorio. El Aula como Escenario de Aprendizaje Contextualizado. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 7412-7431. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7484 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7484

Novak, J. D., & Cañas, A. J. (2021). Theoretical and Practical Advances in Concept Mapping: Applications in Learning and Knowledge Management. Springer.

Novo, M. (2006). La educación ambiental: Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Ediciones UNESCO.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2022). Informe de la Comisión Internacional Sobre los Futuros de la Educación: Reimaginar Juntos Nuestros Futuros.

Patton, M. Q. (2021). Qualitative Research & Evaluation Methods. SAGE Publications.

Quecedo, R y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidactica, Dpto. Didáctica y Organización Escolar Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea, 2002, (14), 4-8 ISSN: 1136-1034. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17501402

Rodríguez B. L., Bermúdez Q. L., Romero M. Y. y Reales M. L. (2024). Aprendizaje Activo y Educación Ambiental: Formando Agentes de Cambio para un Futuro Sostenible. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. Vol. 8 (4) https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9742310.pdf DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.13409

Ruedas M. Ríos M. y Nieves F. (2009). Hermenéutica: La roca que rompe el espejo. Investigación y Postgrado, 24(2), 181-201. Recuperado en 16 de agosto de 2024, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872009000200009&lng=es&tlng=es.

Strauss, A., & Corbin, J. (2020). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE Publications.

Valera M, F. y Silva N, E. (2012). Guía de capacitación en educación ambiental y cambio climático. USAID, CDCT y The Nature Conservancy: Santo Domingo. https://bvearmb.do/bitstream/handle/123456789/275/Guia-capac-educacion-ambiental.pdf

Published

2025-08-12

How to Cite

Edwin Jhovanny Barrera P, & Augusto Gómez Pérez. (2025). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES ICT AND THEIR INFLUENCE ON RURAL EDUCATION. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4169

Issue

Section

Textos para la Difusión