“MI SALON ES UNA NOTA”, A STRATEGY TO CULTIVATE ENVIRONMENTAL AWARENESS, BASED ON THE REVIEW OF ENVIRONMENTALLY SUSTAINABLE HABITS

Authors

  • Martha Carolina Barrera Parra
  • Camilo Andrés Aragón Divatoque

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4176

Keywords:

Environmental awareness, use of solid waste, school environmental educaction

Abstract

“Mi salón es una nota” is a strategy that begin at the I.E. La Merced in the municipality of Agrado – Huila, because deterioration was observed in classrooms, desks, green areas, common spaces, poor disposal of the solid waste generated, waste and misuse of water resources. This is probably caused by the lack of environmental awareness of the educational community, or the students' low sense of belonging to their school, by the lack of knowledge of ways to use solid waste or by not being aware of the dangers that are generated in landfills when they are overloaded with waste.  Therefore, this research seeks to cultivate the 4 dimensions of environmental awareness, namely, the cognitive, affective, conative, and active dimensions, and to measure the latter through the constant review of articulated actions or habits by the student and their classroom as a social system. The research is framed within a positivist paradigm, a quantitative approach, and an inductive method. The data obtained from the active dimension, that is, from the habit review, are systematized and subsequently processed using decision trees to determine patterns and predict future group behaviors, thus strengthening the necessary habits focused on achieving the research objective. As conclusions, it is obtained that the generation of environmental awareness can be measured through habits, articulated actions, or specific activities. The applied methodology is adequate for observing school environmental problems. The patterns obtained through decision trees clearly account for prescriptions and possible predictions of groups as a social system and their aspects that need to be improved. Separation at the source can be naturalized and become part of the student's daily life

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martha Carolina Barrera Parra

Secretaría Educación del Huila (Col)

Camilo Andrés Aragón Divatoque

Secretaria Educación del Huila (Col)

References

Badilla, E. (2009). Diseño curricular: De la integración a la complejidad. Actualidades Investigativas En Educación, IX(2), 1–13.

Bonilla, G., & Vera, B. (2011). Cómo influye la educación ambiental en la cultura. Bio-grafía: Escritos sobre la Biología y su Enseñanza , IV(6), 173-181. DOI: https://doi.org/10.17227/20271034.6biografia173.181

Calle, I. (2016). Reciclaje y conciencia ambiental, en el mejoramiento de la sostenibilidad del planeta. Revista de investigación y cultura, Universidad Cesar Vallejo., 5(1), 34-43.

Correa, B., García, C., & Duquino, L. (2022). Ecoarte: Una oportunidad para conocer la biodiversidad y cuidar el medio ambiente. Fundación Universitaria los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/items/4f236c13-f007-49e4-bd40-89541800de05

Dunlap, R., Van Liere, K., Merting, A., & Jones, R. (2000). Measuring Endorsement of the New Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale. Journal of Social Issues, 56(3), 425-442. DOI: https://doi.org/10.1111/0022-4537.00176

Hernandez, R., Fernandez, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGrawHill.

Institución Educativa La Merced. (2021). Proyecto educativo istitucional PEI.

Jimenez, M., & Lafuente, R. (2010). Defining and measuring environmental consciousness. Revista Internacional de Sociología (RIS), 68(3), 731-755. https://doi.org/10.3989/ris.2008.11.03 DOI: https://doi.org/10.3989/ris.2008.11.03

Kant, M. (1898). Fundamentación de la metafísica de las constumbres (Tercera ed.). San Juan, Puerto Rico: Pedro M. Rosario Barbosa.

MEN. (1994). Ley general de educación 115. Ministerio de educación nacional de Colombia.

MEN. (Agosto-Septiembre de 2005). Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Altablero: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-90893.html

Navarro, R., & Ramirez, M. (2006). Construyendo el significado del cuidado ambiental: un estudio de casos en educación secundaria. REICE. Revista electrónica Iberoamericana sobre calidad, eficacia, y cambio en educación, IV(1), 52-70.

Pasek, E. (2004). Hacia una conciencia ambiental. . Educere: Artículos arbitrados, 34-40.

Piñeros, M., Rivera, M., & Esteban, E. (2019). Proceder del investigador cualitativo. Precisiones para el proceso de investigación. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Ramirez, G., Esteves, Z., & Chávez, C. (2023). Metodología tierra de niñas, niños y jóvenes y la construcción de conciencia ambiental en Ecuador. Episteme Koinonia. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, VI(11), 146-161. DOI: https://doi.org/10.35381/e.k.v6i11.2428

Timarán, S., Hernandez, I., Caicedo, S., Hidalgo, A., & Alvarado, J. (2016). Descubrimiento de patrones de desempeño académico con árboles de decisión en las competencias genéricas de la formación profesional. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.16925/9789587600490

Torres, N., Martinez, B., Rascón, F., Medina, J., & Reyna, L. (2022). DISEÑO Y VALIDACIÓN DE LA ESCALA DE CONCIENCIA AMBIENTAL (ECA) EN NIÑOS DE PRIMARIA. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela., VIII(16), 139-157. https://doi.org/https://doi.org/10.55560/ARETE.2022.16.8.7

Vargas, V., & Párraga, M. (2016). Rescatando Mi Entorno” en el Colegio Militar Cooperativo Justiniano Quiñonez Angulo como Estrategia Pedagógica que Posibilite el Estudio, la Comprensión y Posible Solución de la Problemática Ambiental Local. Repositorio Universidad Distrital Francisco José de Caldas: https://repository.udistrital.edu.co/items/aefe62c2-9f73-45f5-886a-9d4e993e1e15

Published

2025-08-12

How to Cite

Martha Carolina Barrera Parra, & Camilo Andrés Aragón Divatoque. (2025). “MI SALON ES UNA NOTA”, A STRATEGY TO CULTIVATE ENVIRONMENTAL AWARENESS, BASED ON THE REVIEW OF ENVIRONMENTALLY SUSTAINABLE HABITS. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4176

Issue

Section

Reporte de Investigación