DEVELOPING CRITICAL THINKING SKILLS AND DIGITAL SKILLS LITERACY THROUGH SOCIAL MEDIA: AN INNOVATIVE APPROACH TO EDUCATION

Authors

  • Paola Alejandra Trujillo Amezquita
  • Edwin Fernando Guarín Parra

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4150

Keywords:

Critical Thinking, Digital Literacy, Social Networks, middle school education

Abstract

This scientific essay investigated the potential of social networks (RR. SS.) as pedagogical tools for the development of critical thinking (CP) and digital literacy (DL) in the Colombian educational system, considering its normative framework. Methodologically, a documentary and argumentative analysis was used, examining learning theories such as connectivism, 21st century competencies, and the concept of digital citizenship. Key Colombian public policies and educational laws, such as Law 115/94 and the Ten-Year Education Plan 2016-2026, were reviewed and contrasted with the current context of technological access and pedagogical practices in the country. The results show that, although there are significant challenges in infrastructure and teacher training, the RR. SS. offer considerable potential to promote CP and DL. It was found that the mere availability of technology or the social use of social media by students does not guarantee the development of these competencies; strategic teacher mediation and a clear pedagogical intentionality are indispensable. The main conclusions underline that the effective integration of social media requires a paradigm shift towards educational practices that promote critical interaction with information and the creation of meaningful content. The strategy “Conectarte for Critical Digital Citizenship” is proposed, a comprehensive model that articulates teacher training, curricular adaptations, resource development and the promotion of an ethical and responsible digital culture, as a way to realize this educational potential in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Alejandra Trujillo Amezquita

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Edwin Fernando Guarín Parra

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Buckingham, D. (2007). Alfabetización mediática digital: Replanteando la educación mediática en la era de internet. Investigación en Educación Comparada e Internacional , 2 (1), 43-55. https://doi.org/10.2304/rcie.2007.2.1.43 (Trabajo original publicado en 2007) DOI: https://doi.org/10.2304/rcie.2007.2.1.43

Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario Oficial: 41214. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Cosi Cruz, E., Peña Miranda, C. A., & Yaya Herrera, S. Y. (2023). Alfabetización digital y pensamiento crítico en estudiantes de estudios generales de una universidad privada de Lima. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, 47(109), 98–110. https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i109.1956 DOI: https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i109.1956

Downes, Stephen (2008) "Places to Go: Connectivism & Connective Knowledge," Innovate: Journal of Online Education: Vol. 5: Iss. 1, Article 6. https://nsuworks.nova.edu/innovate/vol5/iss1/6

Ennis, RH (1985). Una base lógica para la medición de las habilidades de pensamiento crítico. Liderazgo educativo, 43 (2), 44-48. https://doi.org/10.3102/0013189X018003004 DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X018003004

Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight assessment, 1(1), 1-23 https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/71022740/what_why98-libre.pdf

González. C., Montoya. W., Sánchez. T., Gómez. D., Ramírez. W. y Yaruro. A. (2012). Manual de Gestión de la Comunicación en redes Sociales Gobierno de Colombia. Recuperado el 30 enero de 2025, de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-322548_Manual_de_Gestion_de_la_Comunicacion_en_redes_Sociales_Gobierno_de_Colombia

Juan-Lázaro, O y Area-Moreira, M (2022). Inmersión tecnológica para practicar y aprender la competencia pedagógica digital: un desafío en educación. REIDOCREA, 11(52), 603-612. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8688270 DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.77643

Ministerio de Educación Nacional. [MEN]. (2017). Plan Nacional de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y equidad. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-392871_recurso_1.pdf

Ministerio de Tecnologías de la Información de la Comunicación (2018, mayo). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. https://www.mintic.gov.co/portal/715/articles-125156_recurso_00.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [UNESCO]. (2024). Herramientas innovadoras de la UNESCO para la alfabetización mediática e informacional. UNESCO. https://www.unesco.org/es/articles/herramientas-innovadoras-de-la-unesco-para-la-alfabetizacion-mediatica-e-informacional

Siemens, G. (2005). Conectivismo: Una teoría del aprendizaje para la era digital, Revista Internacional de Tecnología Educativa y Aprendizaje a Distancia, 2. http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm

Wineburg, S. y McGrew, S. (6 de octubre de 2017). Lectura lateral: Leer menos y aprender más al evaluar la información digital Teachers College Record, V 121, p 40 SSRN: https://ssrn.com/abstract=3048994 o http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3048994 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3048994

Published

2025-08-12

How to Cite

Paola Alejandra Trujillo Amezquita, & Edwin Fernando Guarín Parra. (2025). DEVELOPING CRITICAL THINKING SKILLS AND DIGITAL SKILLS LITERACY THROUGH SOCIAL MEDIA: AN INNOVATIVE APPROACH TO EDUCATION. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4150