THEORIES APPLIED TO THE TEACHING OF MATHEMATICS: APPLICATIONS IN SECONDARY EDUCATION

Authors

  • Diana Paola Mayor Montes

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3736

Keywords:

Mathematical skills, theories, basic secondary education, research

Abstract

This systematic review aims to identify and analyze theories applied to the teaching of mathematics in secondary education. This explanatory and analytical study is based on a sample of 18 national and international studies published between 2015 and 2023. The analysis reveals that the main theories applied to the teaching of mathematics present varied and complementary approaches. In this context, Vygotsky's Theory promotes group learning and the use of the zone of proximal development. Constructivism encourages the active creation of knowledge and the reinforcement of logical thinking. The Ontosemiotic Approach and the Theory of Teaching Situations enhance the integration and communication of mathematical concepts. Furthermore, Action Theory and the Singapore Method improve curriculum planning and the practical application of mathematics. The findings highlight that no pedagogical theory is universally effective, but the integration of diverse approaches offers substantial benefits. Mathematical modeling allows students to relate abstract concepts to concrete situations, promoting deeper critical thinking. Gamification increases motivation and optimizes academic performance by making learning more engaging. The STEAM approach, for its part, develops interdisciplinary skills to address current challenges. Furthermore, the visual representation of concepts and teacher mediation, as proposed by Vygotsky, play an essential role in overcoming learning barriers and fostering a comprehensive understanding of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana Paola Mayor Montes

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

References

Araque, I., Montilla, L., Meleán, R., & Arrieta, X. (2018). Entornos virtuales para el aprendizaje: una mirada desde la teoría de los campos conceptuales. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias: Góndola, Ens Aprend Cienc, 13(1), 86-100. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.11721

Aros Sánchez, E. (2018). Una metodología de enseñanza que usa la Modelización matemática enmarcada en la teoría del Ciclo de Kolb, para abordar el contenido de función cuadrática en estudiantes de tercer año medio de un Liceo municipal de Los Ángeles. DOI: https://doi.org/10.29393/Pa65-14EAAM20014

D´Ambrosio, U. (2001). Ethnomathematics. Link between Traditions and Modernity. Rotterdam: Sense Publishers

Espinales, A. M. (2018). Gamificación en el desarrollo de la competencia matemática: Plantear y Resolver Problemas. Revista Científica Sinapsis, 1(12). DOI: https://doi.org/10.37117/s.v1i12.136

Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. Argentina: Siglo XXI Argentina Editores, S. A. Freire, P. (1999). Pedagogía de la esperanza. Argentina: Siglo XXI de España Editores, S. A.

Giacomone, B. (2018). Desarrollo de competencias y conocimientos didáctico-matemáticos de futuros profesores de educación secundaria en el marco del enfoque ontosemiótico. DOI: https://doi.org/10.5209/RCED.54880

Godino, J. D. (2018). Bases epistemológicas e instruccionales del Enfoque Ontosemiótico en Educación Matemática. Enfoque Ontosemiótico. http://enfoqueontosemiotico. ugr. es/JDGodino_bases_epins_EOS. pdf.

Gamboa, M. (2022). La enseñanza de las matemáticas y el desarrollo del pensamiento en la Educación Básica. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores.

Guerrero, O. (2008). Educación matemática crítica: Influencias teóricas y aportes. Evaluación e Investigación, 1(3), 1-14.

Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Definiciones de los enfoques cuantitativo y cualitativo, sus similitudes y diferencias. RH Sampieri, Metodología de la Investivación, 22.

Hidalgo, M. I. M. (2018). Estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático. Didasc@ lia: Didáctica y educación, 9(1), 125-132.

Lam-Byrne, A. G. (2023). El aprendizaje STEAM: una práctica inclusiva. Revista Científica Episteme y Tekne, 2(1), e466-e466. DOI: https://doi.org/10.51252/rceyt.v2i1.466

Lluis-Puebla, E. (2006). Teorías matemáticas, matemática aplicada y computación. CIENCIA ergo-sum, Revista Científica Multidisciplinaria de Prospectiva, 13(1), 91-98.

Malca, L., & Alamiro, I. (2018). Percepciones y creencias sobre el proceso enseñanza-aprendizaje de la matemática y su relación con el rendimiento académico de los estudiantes de educación secundaria de tres instituciones educativas públicas del distrito de Cajamarca, año 2016.

Martínez Zarzuelo, A. (2018). Selección, organización y secuenciación del conocimiento matemático mediante teoría de grafos.

Martínez, L. G. T., Colina, C. A. C., & Borrero, T. J. C. (2019). El Método Singapur: reflexión sobre el proceso enseñanza–aprendizaje de las matemáticas. Pensamiento Americano, 12(23), 183-199. DOI: https://doi.org/10.21803/pensam.v12i22.255

Méndez, G. O., & Ignacio, A. V. (2018). Aplicación de la teoría de Vigotsky al problema del aprendizaje en matemáticas. RSocialium, 2(1), 12-16. DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2018.2.1.532

Ricce, C., Arévalo, B. M. D., & Regalado, O. L. (2022). El aprendizaje colaborativo en la enseñanza de las matemáticas: revisión sistemática. Acción y Reflexión Educativa, (47).

Romero, I. M. V., & Blanco, Á. B. (2019). Factores sociocognitivos asociados a la elección de estudios científico-matemáticos. Un análisis diferencial por sexo y curso en la Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 269-286. DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.1.303531

Gonzáles., Lara, N. F. V., Torres, N. S. H. (2023). La enseñanza de los números complejos desde la teoría de situaciones didácticas y los registros de representación semiótica2-Caso UNE Enrique Guzmán y Valle. Qantu Yachay, 3(1), 127-137. DOI: https://doi.org/10.54942/qantuyachay.v3i1.50

Solovieva, Y. (2019). Las aportaciones de la teoría de la actividad para la enseñanza. Educando para educar, (37), 13-24.

Valdez, A. R. F. (2023). Ejemplos de codificación en el desarrollo de la Teoría Fundamentada: investigación en educación matemática. Revista ISCEEM. Reflexiones en torno a la educación, 1(1), 15-30.

Volante, P., Bogolasky, F., Derby, F., & Gutiérrez, G. (2015). Hacia una teoría de acción en gestión curricular: Estudio de caso de enseñanza secundaria en matemática. Psicoperspectivas, 14(2), 96-108. DOI: https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue2-fulltext-445

Zakaryan, D., Estrella Romero, M. S., Espinoza-Vásquez, G., Morales, S., Olfos, R., Flores-Medrano, E., & Carrillo-Yáñez, J. (2018). Relaciones entre el conocimiento de la enseñanza y el conocimiento de las características del aprendizaje de las matemáticas: caso de una profesora de secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 36(2), 0105-123. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2260

Published

2025-04-24

How to Cite

Diana Paola Mayor Montes. (2025). THEORIES APPLIED TO THE TEACHING OF MATHEMATICS: APPLICATIONS IN SECONDARY EDUCATION. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3736

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica