THE ROOT OF VIOLENCE IN SOCIETY, A LEGACY THAT TRANSCENDS TO SCHOOL

Authors

  • Alejandro Vargas Peña

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4145

Keywords:

Educational quality, school coexistence, life skills, educational policies, school violence

Abstract

This essay presents the roots of violence in Colombian society and its repercussions at school through the different forms of school violence, tracing the study since the origin and history of the nation, starting from the recognition of the violent wave that has faced over the years and the impact that this phenomenon has generated; As a result, a culture of hate, resentment, revenge, intolerance, indolence and antipathy has been created, permeating educational institutions where children in many cases have imitated these behaviors from popular culture, which have become normalized. giving rise to different expressions of violence in the educational context; The effects directly impact school coexistence and indirectly impact academic performance, since an environment where empathy and respect are reflected is more suitable for the construction of knowledge.This study is carried out based on a bibliographic review where educational strategies and policies implemented in different countries to mitigate this problem are identified. Likewise, the main expressions of violence in school are identified and a holistic and contextualized approach is proposed that can be applied in the educational systems of Latin America, especially in Colombia. To this end, the analysis of socio-emotional competencies was delved into, highlighting their importance in human development and life skills, which, hand in hand with the development of citizenship competencies and social skills, can be established as fundamental pillars in the construction of more harmonious school environments from which educational quality is derived naturally.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Vargas Peña

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

(DANE), D. A. (2024). DANE. Obtenido de https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condiciones-de-vida/pobreza-monetaria

Álvarez, M. B. (2000). Evaluación de programas de educación emocional. Revista de investigación educativa, 18(2), 587-599. . Obtenido de https://revistas.um.es/rie/article/view/121241

Angel, D. (2023). Consultorsalud. Obtenido de Salud mental en Colombia: Supersalud entrega cifras de atención: https://consultorsalud.com/salud-mental-supersalud-49-mil-quejas-atencion/

Camargo Abello, M. (1997). Violencia escolar y violencia social. Revista Colombiana De Educación, (34). doi:https://doi.org/10.17227/01203916.5407 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.5407

Caro, F. E. ( 2020). La calidad educativa, un análisis desde la violencia en Colombia. Revista espacios, 41(18), 1-11. Obtenido de https://ww.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p27.pdf

Colombia, A. C. (1991). Constitución política de Colombia (Corte Constitucional ed.). Bogotá. Obtenido de https://www.corteconstitucional.gov.co/inicio/Constitucion%20politica%20de%20Colombia%20-%202015.pdf

Galtung, J. (2016). La violencia: cultural, estructural y directa. Cuadernos de estrategia. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797

Giraldo Durán, A. &. (2018). Violencia y paz en Colombia: una mirada desde la reproducción del capital en América Latina. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/interdi/v6n15/2448-5705 DOI: https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2018.15.63841

González, A. &. (2023). Relación de la violencia en el rendimiento académico de estudiantes de educación primaria y secundaria: un estudio de revisión sistemática. . Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento . Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9244552 DOI: https://doi.org/10.32348/1852.4206.v15.n3.36813

González, M. E. (2021). Aproximación teórica para entender la violencia desde un enfoque crítico. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. doi: www.doi.org/10.36390/telos232.07

Helg, A. (2001). La educación en Colombia, 1918-1957: una historia social, económica y política. (U. P. Nacional., Ed.) Obtenido de https://acortar.link/lnmtHoHElg

Heredia, B. D. (2022). Bullying y violencia escolar, dos conceptos diferenciados de un mismo fenómeno: la violencia. UARICHA Revista de PSicología, 20. Obtenido de http://www.revistauaricha.umich.mx/index.php/urp/article/view/641

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (s.f.). Madrid, España. Obtenido de https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf

LOMLOE, U. &. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Obtenido de https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3

Mena Alejandro, M. C. (2022). PROGRAMAS PARA LA PREVENCIÓN DE LA VIOLENCIA ESCOLAR:UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA Y METANÁLISIS. Revista de psicología y educación. Obtenido de https://journals.ucjc.edu/EDU/article/view/4380/3177

Morales-Ramírez, M. E.-C. (2017). El impacto del bullying en el desarrollo integral y aprendizaje desde la perspectiva de los niños y niñas en edad preescolar y escolar. Revista Electrónica Educare. Obtenido de https://www.redalyc.org/journal/1941/194154512001/html/ DOI: https://doi.org/10.15359/ree.21-3.2

Rusteholz, G. &. (2022). El impacto del acoso escolar en el rendimiento académico en España. Fundación Alternativas. Obtenido de https://www.infocoponline.es/pdf/acoso-escolar-y-rendimiento.pdf

Santos Guerra, M. Á. (2021). La magia del triángulo: convivencia, conflicto e inclusión. Un estudio de caso a través de un programa de intervención. Contextos Educativos. doi: http://doi.org/10.18172/con.5041 DOI: https://doi.org/10.18172/con.5041

Vidal, J. M. (2021). La violencia como fenómeno social: dimensiones filosóficas para su evaluación. Revista de filosofía. doi:: https://doi.org/10.5281/zenodo.5644261

Published

2025-08-12

How to Cite

Alejandro Vargas Peña. (2025). THE ROOT OF VIOLENCE IN SOCIETY, A LEGACY THAT TRANSCENDS TO SCHOOL. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4145