INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES ICT AND THEIR INFLUENCE ON RURAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4168Keywords:
Education, Rural Education, Information and Communication Technologies (ICT).Abstract
New technologies have a significant influence on the different areas of social performance, shaping the daily development of individuals. Their proliferation has been such that they have permeated all spaces of people, with the educational field being one of the most invaded. Nowadays it is difficult to carry out a class day based only on the use of traditional or basic resources such as the board or guides, on the contrary, the use of Information and Communication Technologies (ICT) is now necessary; however, in rural areas the use of ICT is more complicated than expected, the causes for this reality are diverse, but even so they must be linked in these areas. This paper aims to offer a relationship between ICT and education in rural areas, including the influence and changes that they can cause, highlighting the possible impact that they could have on the development of the educational fact, all of this from a review of documents supported by the hermeneutics method for their analysis. So it is concluded that reality shows an inconsistency regarding the implementation of ICT in the educational field, since in the urban environment these instruments are taking over the classes, in the rural context they are in many cases not being used, which is why they are not generating the same impact.
Downloads
References
Baelo, R. y Cantón, I. (2009). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en la Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación, Número 50/7, p.p. 1 -12. rieoei.org/deloslectores/3034Baelo.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie5071965
Barrero, M. (2004). Tecnologías de la Información y Desarrollo Rural: Una Mirada Reflexiva Sobre el Uso de Computadoras en las Escuelas Básicas Rurales. Estudio de Caso en la Provincia de Chiloé. Trabajo de Grado, Universidad Austral de Chile. http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2004/egv181t/doc/egv181t.pdf
Bazurto, M.; Pincay, D.; Párraga, N. y Macay, R. (2023). Impacto De Las Tic En La Educación Rural: Retos y Perspectivas. Polo del Conocimiento, Volumen 8, Número 8, p.p. 1403 - 1419. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-ImpactoDeLasTICEnLaEducacionRural-9152394.pdf
Belloch, C. (s. f.). Las Tecnologías de la Información y Comunicación en el Aprendizaje. Universidad de Valencia. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA1.pdf
Berho, M.; Daffara, F.; Sosa, A.; Vigo, S. y Wagner, M. (2017). La Educación Rural Como Práctica Que Interpela. En La Educación Como Práctica Sociopolítica: Prácticas Escolares y No Escolares Que Interpelan El Sentido De Educar”: Actas del X Encuentro del Colectivo Argentino. https://www.soc.unicen.edu.ar/images/editorial/ebooks/colectivoeducadores/bhero.pdf
Cobo, J. (2009). El Concepto de Tecnologías de la Información. Benchmarking sobre las definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. ZER, Volumen 14, Número 27. https://ojs.ehu.eus/index.php/zer/article/view/2636/2182
Congreso de Colombia. (1994). Ley 115. Por la cual se Expide la Ley General de Educación. http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
De Vita, N. (2008). Tecnologías De Información Y Comunicación Para Las Organizaciones Del Siglo XXI. Centro de Investigación de Ciencias Administrativas y Gerenciales, Volumen 5, Edición Número 1, p.p. 77 - 86. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-TecnologiaDeInformacionYComunicacionParaLasOrganiz-3217615.pdf
Guerrero, E. (2012). El Universo de las TIC´s y su Presencia en la Educación Rural. Revista Dialéctica. Revista de Investigación Educativa. Revista indexada en: REVENCYT. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Rubio, Venezuela.
Jurado, M. (s. f). La Escuela Rural. https://es.scribd.com/document/97372417/La-Escuela-Rural
Molina, L. y Mesa, F. (2018). Las TIC en Escuelas Rurales: Realidades y Proyección para la Integración. Praxis y Saber, volumen 9, número 21, p.p. 74 - 93. https://www.redalyc.org/journal/4772/477258898004/477258898004.pdf DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924
Sánchez, E. (2008). Las Tecnologías De Información Y Comunicación (Tic) Desde Una Perspectiva Social. Revista Electrónica Educare, vol. XII, 2008, p.p. 155-162. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114584020.pdf DOI: https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.13
Santamaría, R. (1996). La Escuela Rural entre 1970 y 1990. Zona del Río Villahermosa. Tesis Doctoral, Universitat Jaume I de Castellón. www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/84066/rsantamaria_vol_I.pdf?sequence=1.
Suárez, M. (s. f.). El Impacto de las TIC´s en la Sociedad. Universidad Veracruzana - Instituto de Investigaciones y Estudios Superiores Económicos y Sociales. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/1096-Texto%20del%20art%C3%ADculo-11898-1-10-20171031.html
Velez, D. (2013). Tecnologías De Información y Comunicación TIC’S. Universidad Francisco de Paula Santander. https://ingdiegovelez.wordpress.com/2013/01/28/tecnologias-de-informacion-y-comunicacion/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.