ACCESS AND PERMANENCE IN THE EDUCATIONAL SYSTEM: FACTORS AFFECTING HIGH SCHOOL EDUCATION OF STUDENTS IN THE MUNICIPALITIES OF SARDINATA AND TIBÚ NORTE DE SANTANDER.
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4174Keywords:
Citizen oversight, Educational policies, High school education, School dropou, School Feeding Program (PAE)Abstract
The article analyzes the impact on the improvement of access and retention conditions in the high school education system in the municipalities of Sardinata and Tibú, Norte de Santander. It presents the results of a citizen oversight conducted in rural educational institutions, focusing on components such as food strategies, teaching quality, and infrastructure. The oversight revealed gaps in the delivery of the School Feeding Program (PAE), lack of awareness about criteria for targeting beneficiaries, and inconsistencies in the quality of food. The study identified barriers to access, and retention associated with poverty, inadequate infrastructure and transportation, armed conflict, work responsibilities, and teenage pregnancy. Dropout arises from the dilemma of choosing between studying or working to contribute economically. Integrated policies across the educational, economic, and social sectors, coordinated at the municipal, departmental, and national levels, are needed to ensure the right to quality education under equitable conditions in these areas. The study provides recommendations and aims to serve as a roadmap for the participatory construction of inclusive educational policies in the region.
Downloads
References
Crissien, T., Rada, V., Ramos, L., Angulo, A., Bolaño, J., Fruto, E. Conde, M., Rico, R. y Sánchez, E. (s.f.). Desigualdad y falta de acceso equitativo a la educación en Colombia: Un obstáculo para el desarrollo social y económico. La Casa del Maestro. https://lacasadelmaestro.co/desigualdad-y-falta-de-acceso-equitativo-a-la-educacion-en-colombia-un-obstaculo-para-el-desarrollo-social-y-economico/
Duk, C. y Murillo, F. J. (2020). El derecho a la educación es el derecho a una educación inclusiva y equitativa. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 11-13. https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000200011
Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). Deserción Escolar. Consultado el 26 de octubre de 2024. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-82745.html
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Plan Especial de Educación Rural hacia el Desarrollo Rural y la construcción de Paz. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Deserción escolar en Colombia: análisis, determinantes y política de acogida, bienestar y permanencia: nota técnica. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_34.pdf
Pajoy, B. y Paramo, C. (2023). Limitaciones de la educación rural en Colombia. Memorias Sifored-Encuentros Educación UAN, (7). https://revistas.uan.edu.co/ index.php/sifored/article/view/1767
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.