RURAL EDUCATION IN COLOMBIA: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES

Authors

  • Nelson Vera

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4180

Keywords:

Rural education, educational inequality, public policies, school infrastructure, armed conflict

Abstract

Rural education in Colombia faces challenges in access, quality, and infrastructure, with significant gaps between urban and rural areas. In this regard, this article analyzes the structural challenges and emerging opportunities to transform the rural education system, evaluating connectivity policies and programs. Its purpose was to identify persistent obstacles and evaluate innovative strategies to guarantee inclusive education in rural contexts. From a methodological perspective, this is a qualitative descriptive-interpretative study based on official documents, institutional reports, and academic articles. Emerging categories such as educational gaps, teacher training, and pedagogical models were considered, contrasting quantitative data with qualitative analysis. Among the findings was that in terms of coverage, there is a 23.7% rate of school nonattendance in rural areas versus 17.9% in urban areas, with only 35% of students completing secondary school. Regarding infrastructure, 79.8% lack internet access, and 18.1% lack electricity. This percentage is higher in some regions, such as Vichada, where it is 68%. Another relevant aspect is the persistence of violence, reflected in a 34% rate of forced recruitment in PDET municipalities, affecting school retention. Regarding opportunities, investments of 4.9 billion euros annually are projected until 2030, including the Escuela Nueva model and Law 2156/2025 for inter-institutional coordination. It was concluded that closing gaps requires combining infrastructure, technology, and community participation. Although policies such as the PEER have reduced the gap in Saber 11 tests, challenges persist in implementation and financing.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nelson Vera

Línea de Investigación: Realidades didácticas de la profesión docente

Núcleo de Investigación: Didáctica y Tecnología Educativa

References

Ámbito Jurídico. (2021). Gobierno establece el plan especial de educación rural establecido en acuerdo de paz. Ámbito Jurídico. https://www.ambitojuridico.com/noticias/general/gobierno-establece-el-plan-especial-de-educacion-rural-establecido-en-acuerdo-de

Cabrera, V. (2020, diciembre 21). El plan especial de educación rural. Voces por el cambio. https://vocesporelcambio.org/educacion/el-plan-especial-de-educacion-rural/

Castrillón, L. M. (2022). Acercamiento a un modelo pedagógico rural aplicado por la Corporación Futuro para la Niñez, enmarcado en la generación de capacidades y la teoría del desarrollo endógeno [Tesis de maestría, EAFIT]. http://hdl.handle.net/10784/31067

Claret, V. A. (2024). Las ciencias gerenciales y el desarrollo endógeno. Gestio et Productio. Revista Electrónica de Ciencias Gerenciales, 6(10), 2–3. https://doi.org/10.35381/gep.v6i10.107 DOI: https://doi.org/10.35381/gep.v6i10.107

Colombia Aprende. (2022). La educación rural, un gran desafío para Colombia. http://www.colombiaaprende.edu.co/agenda/tips-y-orientaciones/la-educacion-rural-un-gran-desafio-para-colombia

Concejo de Bogotá. (2024). La crisis en la educación rural colombiana, un reflejo de la corrupción y el abandono estatal. https://concejodebogota.gov.co/la-crisis-en-la-educacion-rural-colombiana-un-reflejo-de-la-corrupcion/concejo/2024-10-21/130038.php

Gómez, R. B. (2023). Aulas multigrado en el sector rural de Colombia. Gaceta de Pedagogía, 47, 121–142. DOI: https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2348

González, L. E. (2022). Prácticas pedagógicas en aulas multigrado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 85–100. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1645 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1645

Hernández, B. A. R., y Ruíz, A. C. (2025). Dossier: Educación multigrado en territorios rurales. Revista Iberoamericana de Educación Rural, 3(5), Article 5. https://doi.org/10.48102/riber.v3i5.126 DOI: https://doi.org/10.48102/riber.v3i5.126

Matiz, E. I. C., Báez, A. L. M., y Ortiz, M. O. (2023). Nueva ruralidad y política pública en Latinoamérica. Bitácora Urbano-Territorial, 33(2), 225–240. DOI: https://doi.org/10.15446/bitacora.v33n2.105816

MEN. (2021a). Avances y perspectivas de los planes regionales sectoriales en el desarrollo integral de Colombia.

MEN. (2021b). Proyecto de educación rural PER. Portal MEN - Presentación. https://www.mineducacion.gov.co/1780/w3-article-329722.html

MEN. (2022). Más Y mejor educación rural: Avances hacia una política pública para la educación en las ruralidades de colombia.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2024). La escuela en el medio rural. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/biblioteca-central/blog/2024/abril/escuela-medio-rural.html

Montoya, D. L. C., Valencia, L. C., Vargas, L. V., García, J. D., Franco, J. C., y Calderón Serna, H. (2022). Ruralidad, educación rural e identidad profesional de maestras y maestros rurales. Praxis & Saber, 13(34), 138–154. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.e13323 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.13323

Mosquera, M. Y., y Gaviria, H. C. (2025). Los retos de la educación rural para alcanzar la calidad educativa. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20), Article 20. https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3769

Palacio, C. M. L. (2025, marzo 5). Proyecto de ley de educación rural, bienintencionado pero sin acciones concretas. El Observatorio de la Universidad Colombiana. https://www.universidad.edu.co/proyecto-de-ley-de-educacion-rural-bienintencionado-pero-sin-acciones-concretas/

Propuesta de ley 193, No. 193 (2022). “Por medio del cual se fomenta modelos educativos diferenciados para la educación rural y se dictan otras disposiciones”.

Quesada, L. G. R., y Rojas, E. A. (2022). Identidades rurales en las políticas educativas en Colombia y México. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 13(1), Article 1. https://doi.org/10.18175/VyS12.2.2021.10 DOI: https://doi.org/10.18175/VyS12.2.2021.10

Quintero, C. (2024). Crisis en la educación rural: Mala infraestructura, falta de docentes y deserción son los principales factores. Cambio. https://cambiocolombia.com/educacion/crisis-educacion-rural-infraestructura-carencia-docentes-desercion-escolar

Radar Tecnológico. (2025, febrero 18). Más conectividad, la prioridad para superar el rezago de la educación rural en Colombia. https://radartecnologico.com/30757/innovacion/mas-conectividad-educacion-rural-colombia/

Ramírez, L. R. L. (2006). Ruralidad y educación rural. Referentes para un Programa de Educación Rural en la Universidad Pedagógica Nacional. Revista Colombiana de Educación, 51, Article 51. https://doi.org/10.17227/01203916.7687 DOI: https://doi.org/10.17227/01203916.7687

Redacción Educación el Espectador. (2023, octubre 3). Las cifras que muestran el complejo panorama de la educación rural en Colombia. El Espectador. https://www.elespectador.com/educacion/las-cifras-que-muestran-el-complejo-panorama-de-la-educacion-rural-en-colombia/

Roche, M. M. de la, Estupiñán, A. M. V., y Pulido, M. A. (2021). Características e importancia de la metodología cualitativa en la investigación científica. Revista Semillas del Saber, 1(1), Article 1.

Sánchez, B. G. (2024). Retos de la educación rural en Colombia | LAUD. https://laud.udistrital.edu.co/actualidadentrevista/retos-de-la-educacion-rural-en-colombia

Sánchez, Ó. G. (2023). Concepto al proyecto de ley 010 de 2023 Cámara [Comunicación personal].

Sánchez, O., Simpson, M., y Nossa, L. (2023). Educación, ruralidad e inclusión. Una mirada territorial del caso colombiano. Educapaz. https://pazatuidea. org/wordpress/herramienta/educacion-ruralidad ….

Universidad Externado de Colombia. (2023). Líderes y expertas(os) unidas(os) por la educación rural en Colombia—Universidad Externado de Colombia. https://www.uexternado.edu.co/la-universidad/lideres-y-expertasos-unidasos-por-la-educacion-rural-en-colombia/

Universidad Javeriana. (2023a). Características y retos de la educación rural en Colombia (Informe análisis estadístico LEE No. 79; p. 21). Universidad Javeriana.

Universidad Javeriana. (2023b). Desigualdades educativas en Colombia: Análisis de la educación rural y sus desafíos. LEE. https://lee.javeriana.edu.co/w/noticia-colegios-rurales-y-el-estado-2023

Universidad Javeriana. (2024). Calidad Educativa en Zonas Rurales de Colombia: Un Camino por Recorrer (Informe análisis estadístico LEE No. 98; p. 24). Universidad Javeriana.

Published

2025-08-12

How to Cite

Nelson Vera. (2025). RURAL EDUCATION IN COLOMBIA: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES . LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4180

Issue

Section

Reporte de Investigación