ICT IN ARTS TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4185Keywords:
ICT, teaching, arts educationAbstract
Information and Communication Technologies (ICTs) have significantly transformed art teaching, offering new possibilities to enhance creative, pedagogical, and cultural processes. The incorporation of these tools allows teachers and students to explore different expressive media, facilitating access to global resources and promoting a more inclusive, interactive, and up-to-date education. In a broader sense, this article aims to analyze the impact of ICTs on art teaching. As an essay, it was determined that, in this context, ICTs not only complement traditional methodologies but also pave the way for pedagogical innovations that enrich the educational experience in the artistic disciplines. Effective integration requires specific technical knowledge and pedagogical skills to design meaningful activities that integrate these technologies in a manner consistent with educational objectives. It is also essential to promote a critical attitude toward the responsible use of ICTs, fostering ethical values related to respect for copyright and the protection of personal data.
Downloads
References
Álvarez-Rodríguez, M.D., Bellido-Márquez, M.C., Atencia-Barrero, P. (2019). Enseñanza artística mediante TIC en la Educación Secundaria Obligatoria. Análisis de herramientas docentes en línea.
Álvarez García, L. (2012, 25 de junio). Enseñar Plástica con TIC, Intercambio de Experiencias educativas [Ponencia]. X Jornadas de Intercambio Experiencias Educativas. Avilés, España.
Arango Hernández, Y. (2020). Aproximación al estudio del acceso a la Educación Superior Cubana desde el análisis de las brechas de equidad racial en Pinar del Río. [Tesis de Maestría]. Universidad de La Habana.
Colom Cañellas J. A., Sureda, J., y Salinas Ibáñez J. (1988). Tecnología y medios educativos. Cincel. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=764738
Martínez, Y., (2018). Modelo didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje centrado en la creatividad para la carrera cultura física. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Pinar del Río.
Méndez Garrido, J. M. y Delgado García M., (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital EducationReview,(29), 134- 165. https://doi.org/10.1344/der.2016.29.134-165
Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de Estudio E. Material digital. Pág.5
Torres Guerra, A. (2019). El papel de la universidad cubana actual y su influencia en el desarrollo social. Correo Científico Médico, 23(2), 330-333. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200330&lng=es&tlng=es.
Veitia Acosta, A. C. (2020). Metodología para potenciar el protagonismo de líderes estudiantiles desde la extensión universitaria para la carrera Cultura Física. [Tesis de Maestría inédita]. Universidad de Pinar del Río.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.