THE FAMILY ROLE IN THE EDUCATIONAL PROCESS IN COLOMBIA

Authors

  • Doris Rocio Salamanca
  • Claudia Patria Bonett Quintero
  • Martha Judith Jaimes Mogollon

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4164

Keywords:

family role, educational process

Abstract

This research aims to analyze the role of the family in the educational process in Colombia. Schools will always be seen as forging generations, with individuals capable of playing a leading role in society. Therefore, it is essential that students' experiences be aligned with pedagogical processes, delegating this to educational institutions, teachers, and parents and guardians. But the most important factor is the family, where true formation in values ​​and principles takes place. The home is our first school. The lack of family participation sometimes leads children to feel hesitant when making decisions. The role of teachers is integral to the knowledge imparted through curricula created for such formations and appropriate for the students' ages. Education is too important to be left solely in the hands of teachers. Therefore, the participation of parents and families, working hand in hand with teachers, the institution, and the community, is imperative, ensuring a better life for our students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Doris Rocio Salamanca

Estudiante de Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Claudia Patria Bonett Quintero

Estudiante de Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Martha Judith Jaimes Mogollon

Estudiante de Doctorado en Educación

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Arés Muzio, Patricia. (2019). Abriendo las puertas a la familia del 2019, La Habana, Cuba: Editorial Política.

Balzano, S. (2002). Las construcciones culturales sobre el éxito y el fracaso escolar y sus implicaciones sobre los modelos educativos en la Argentina. Fundación Dialnet, 283-296.

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 13, 42, 44, 51, 241. 7 de julio de 1991 (Colombia).

Freire, Paulo (1970). Pedagogía del Oprimido. Editorial Tierra Nueva. Montevideo.

Gómez, Y. y Villa, V. (2013). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. [Documento en línea]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/jusju/v10n1/ v10n1a02.pdf.

González, D., Corral, V., Frías, M. y Miranda, J. (1998). Relaciones entre variables de apoyo familiar, esfuerzo académico y rendimiento escolar en estudiantes de secundaria: un modelo estructural. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3 (1), 157-167

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF) (2013). La familia: el entorno protector de nuestros niños, niñas y adolescentes colombianos.

Ministerio de Educación Nacional (MINEDUCACIÓN) (2010). Sistema Educativo Colombiano.

Montoro Gurich, C., & Barrios Baudor, G. (2008). Políticas familiares. España: EUNSA.

Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración universal de los derechos humanos.

RODRIGO, M. y PALACIOS, J. (2003) “Familia y Desarrollo Humano”. Madrid: Alianza, pp. 33

Villarroel Rosende, Gladys, & Sánchez Segura, Ximena. (2002). Relación familia y escuela: un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios pedagógicos (Valdivia), (28), 123-141.

Viladrich, P. (2001). El modelo antropológico del matrimonio. Madrid: Ediciones Rialp SA.

Published

2025-08-12

How to Cite

Doris Rocio Salamanca, Claudia Patria Bonett Quintero, & Martha Judith Jaimes Mogollon. (2025). THE FAMILY ROLE IN THE EDUCATIONAL PROCESS IN COLOMBIA. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4164

Issue

Section

Textos para la Difusión