THE FAMILY ROLE IN THE EDUCATIONAL PROCESS IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4164Keywords:
family role, educational processAbstract
This research aims to analyze the role of the family in the educational process in Colombia. Schools will always be seen as forging generations, with individuals capable of playing a leading role in society. Therefore, it is essential that students' experiences be aligned with pedagogical processes, delegating this to educational institutions, teachers, and parents and guardians. But the most important factor is the family, where true formation in values and principles takes place. The home is our first school. The lack of family participation sometimes leads children to feel hesitant when making decisions. The role of teachers is integral to the knowledge imparted through curricula created for such formations and appropriate for the students' ages. Education is too important to be left solely in the hands of teachers. Therefore, the participation of parents and families, working hand in hand with teachers, the institution, and the community, is imperative, ensuring a better life for our students.
Downloads
References
Arés Muzio, Patricia. (2019). Abriendo las puertas a la familia del 2019, La Habana, Cuba: Editorial Política.
Balzano, S. (2002). Las construcciones culturales sobre el éxito y el fracaso escolar y sus implicaciones sobre los modelos educativos en la Argentina. Fundación Dialnet, 283-296.
Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 13, 42, 44, 51, 241. 7 de julio de 1991 (Colombia).
Freire, Paulo (1970). Pedagogía del Oprimido. Editorial Tierra Nueva. Montevideo.
Gómez, Y. y Villa, V. (2013). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. [Documento en línea]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/jusju/v10n1/ v10n1a02.pdf.
González, D., Corral, V., Frías, M. y Miranda, J. (1998). Relaciones entre variables de apoyo familiar, esfuerzo académico y rendimiento escolar en estudiantes de secundaria: un modelo estructural. Enseñanza e Investigación en Psicología, 3 (1), 157-167
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF) (2013). La familia: el entorno protector de nuestros niños, niñas y adolescentes colombianos.
Ministerio de Educación Nacional (MINEDUCACIÓN) (2010). Sistema Educativo Colombiano.
Montoro Gurich, C., & Barrios Baudor, G. (2008). Políticas familiares. España: EUNSA.
Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración universal de los derechos humanos.
RODRIGO, M. y PALACIOS, J. (2003) “Familia y Desarrollo Humano”. Madrid: Alianza, pp. 33
Villarroel Rosende, Gladys, & Sánchez Segura, Ximena. (2002). Relación familia y escuela: un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios pedagógicos (Valdivia), (28), 123-141.
Viladrich, P. (2001). El modelo antropológico del matrimonio. Madrid: Ediciones Rialp SA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.