SCHOOL MANAGEMENT IN THE FRAMEWORK OF ACADEMIC DEVELOPMENT IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4184Keywords:
Academic development, school management, teaching and learningAbstract
School management within the framework of academic development in Colombia is a strategic and participatory process that seeks to improve the quality of education, promote equity, and ensure compliance with the educational standards established by national policies. In this context, school management is conceived as a key element for strengthening educational institutions, optimizing resources, and promoting environments conducive to learning. More broadly, this article aims to analyze how school management is carried out within the framework of academic development in Colombia. As an essay, it is specified as possible outcomes. It is important to note that academic development in Colombia is also linked to the implementation of programs and strategies that promote pedagogical innovation, the use of educational technologies, and student-centered methodologies. Efficient school management facilitates the incorporation of these elements, ensuring that all stakeholders work together to raise learning levels and reduce existing inequalities in different regions of the country.
Downloads
References
García, F. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2).
Gil, Y. (2022). Importancia de las estrategias pedagógicas en la gestión de la calidad educativa. 107-126. REVISTAS DE INVESTIGACIÓN. https://doi. org/10.56219/revistasdeinvestigacin. v46i107.109
Jiménez, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis, 15. https://doi.org/https://doi.org/10.21676/23897856.2646
Martínez, J. (2020). CALIDAD EDUCATIVA: UN ESTUDIO DOCUMENTAL DESDE UNA PERSPECTIVA SOCIOFORMATIVA. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1). https://doi.org/https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.11
Rodríguez, N. (2000). Gestión escolar y calidad de la enseñanza. 4, 39-46. Mérida, Venezuela: Educere.
Sales, A. (2019). Redefiniendo el territorio de la escuela: espacios educativos y currículum escolar para la transformación social. 21(2), 177-188. Universidad de Sevilla. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2019.v21.i2.03
Sánchez, M., & Delgado, J. (2020). Gestión Educativa en el desarrollo del aprendizaje en las Instituciones educativas. México, México: Ciencia Latina Revista Multidiciplinar.
Ulloa, J. (2012). Problemas de gestión asociados al liderazgo como función directiva. Valparaiso, Chile: Scielo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.