Conceptions on pedagogy, teacher and pedagogical practice of teachers and students of early childhood pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2275

Keywords:

formación, pedagogía, maestro, práctica pedagógica.

Abstract

During the course of undergraduate studies, individual conceptions about pedagogy, teacher and pedagogical practice are built that reflect little agreement between the knowledge of pedagogical theory and professional practice. In this article, the conceptions of the aforementioned concepts were studied in teachers and students of the degree in Early Childhood Pedagogy, at the Minuto de Dios University (Valle del Cauca, Cali, Colombia). From reflective hermeneutics, the teacher is discussed as an intellectual, pedagogy as his knowledge and pedagogical practice as an exercise of constant reflection. The results of a semi-structured interview are presented, applied to five teachers and 73 students, students of the seventh, eighth and ninth semester. Indicators of tension are evident in the relationships between training, pedagogy, the teacher and pedagogical practice, since students and teacher educators do not relate the theoretical pedagogical status with the conditions of a teacher.

Author Biography

Yamileth Palomeque-Quiñonez, Institución Educativa Ceat General Piero Mariotti, Yumbo Valle

Licenciada en Educación Primaria y Promoción de la Comunidad, Universidad de Santo Tomás. Especialista en Derechos Humanos con Énfasis en Currículo, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium. Magíster en Educación: Desarrollo Humano, Universidad de San Buenaventura. Doctoranda en Ciencias de la Educación con Énfasis en Investigación, Evaluación y Formulación de Proyectos Educativos, Universidad UMECIT, Panamá. Docente de la Institución Educativa Ceat General Piero Mariotti.

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Published

2023-09-09

How to Cite

Palomeque-Quiñonez, Y. (2023). Conceptions on pedagogy, teacher and pedagogical practice of teachers and students of early childhood pedagogy. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(2), 23–47. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2275

Issue

Section

Artículos