Sexuality and hermeticism in the bildungsroman. A silenced world in the pedagogical context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2698

Keywords:

Bildung, novela de formación (Bildungsroman) , autoformación, sexualidad

Abstract

 

The concept of Bildung, instituted in the German educational system in the 18th and 19th centuries, has been the subject of numerous studies aimed at validating its postulates to apply them to philosophy, literature and education. Within the framework of this paradigm, the objective of this review is to investigate training (Bildung) and Bildungsroman as supports for self-training. A monographic documentary investigation is presented where we reflect on that intimate world tha tries to be silenced and then consider the Bildungsroman as a space for personal creation and, consequently, move away from pedagogizing models. Some of the central contents are observed about the subjectivation of subjects beyond culture and social progress until they become builders of their existential reality, in addition to inquiring about the hermeticism on the topic of sexuality in these novels that detracts from its value to its aesthetic essentiality.

Author Biographies

Oscar Mauricio Caballero Vargas, Universidad Simón Bolívar. Cúcuta, Colombia

Estudiante de tercer año del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Simón Bolívar, Cúcuta, Colombia. Magíster en Educación de la Universidad Simón Bolívar, Cúcuta, Colombia. Miembro del Grupo de Investigación “Altos estudios de Frontera ALEF”. Docente de la Escuela Normal Superior María Auxiliadora. Secretaría de Educación San José de Cúcuta, Colombia.

Juan Diego Hernández Albarracín, Universidad Simón Bolívar. Cúcuta, Colombia

Doctor en Ciencias de la Educación, Magíster en Filosofía, Comunicador Social. Director del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Simón Bolívar, Cúcuta, Colombia. Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. Miembro del Grupo de Investigación “Altos estudios de Frontera ALEF”.

References

Arango, S. (2009). La novela de formación y sus relaciones con la pedagogía y los estudios literarios. Revista Folios. Segunda Época. (30), 139-146. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345941360009.pdf

Brinkmann, M. (2016). Phenomenological Theory of Bildung and Education. M.A. Peters (ed.), Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory, 2-7. DOI 10.1007/978-981-287-532-7_94-1.

Cárdenas Páez, A. (2015). Literatura, pedagogía y formación en valores. Enunciación, 14(2), 5-20. https://doi.org/10.14483/22486798.3057.

Damalso, A. (2019). Subjetividad Acorralada. Apuntes para pensar los discursos actuales sobre la sexualidad. Revista Psicoanálisis - Vol. XLI - n. 1 y 2 - 2019 - pp. 33-38. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/psa-2387.

Dilthey, W. (1870). Leben Schleiermachers. G. Reimer. https://archive.org/de-tails/a573984200dolluoft/mode/2up

Dilthey, W. (1922). Das Erlebnis und die Dichtung. Lessing, Goethe, Novalis, Hölderin. B. G. Teubner. https://archive.org/details/daserlebnisunddi00dil-tuoft/page/n5/mode/2up.

Droit, R-P. (1975). La literatura en las investigaciones de Foucault. Entrevista de Roger-Pol Droit a Michel Foucault. Temas. https://cibernous.com/autores/foucault/teo-ria/entrevista.htm

Duque, E. y Arboleda, M. (2022). Tendencias del concepto de Bildung: una revisión bi-bliográfica. Revista de Filosofía, 39, (Especial), 408 – 425. https://orcid.org/0000-0003-0317-2978

Forni, D. (2020). Ragazzi e ragazze in cerca di identità. Romanzi e graphic novel per un nuovo bildungsroman interculturale. Educazione Interculturale –Teorie, Ricer-che, Pratiche, 18(1), 98-109. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2420-8175/10987.

Foucault, M. (1984). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores.

Foucault, M. (2003). La verdad y las formas jurídicas. Gedisa.

Gadamer, H. (1999). Verdad y método. Ediciones Sígueme.

Goethe, J. (2003). Los años de aprendizaje de Guillermo Meister. (Trad. R.M. Tenreiro). Editorial del cardo. https://biblioteca.org.ar/libros/92820.pdf

Hegel, G. W. F. (1989). Lecciones sobre la filosofía de la historia universal. Alianza.

Herder, J. G. (2002). Philosophical Writings. Cambridge University Press.

Hernández Rodríguez, Ch. (2023). Indeterminaciones formativas: Antropología Histó-rico-Pedagógica, literatura y recepción [tesis de doctorado]. Universidad San Buenaventura de Cali, Colombia.

Hincapié, A. (2011) Por los caminos de Sodoma. Discurso de réplica, promesa formativa para una homosexualidad otra (1932). Revista de Estudios Sociales, (41), 44-55. http://www.scielo.org.co/pdf/res/n41/n41a04.pdf.

Hincapié, A. (2012). Fragmentos antropológicos de la nación imaginada. Formación y literatura [tesis de Doctorado, Universidad de Antioquia]. http://hdl.handle.net/123456789/1528.

Horlacher, R. (2014). ¿Qué es Bildung? El eterno atractivo de un concepto difuso en la teoría de la educación alemana. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 51(1), 35-45. DOI: https://doi.org/10.7764/PEL.51.1.2014.16

Horlacher, R. (2015). Bildung, la formación. (Trad. de L. Reyno y L. Bredlow). Octaedro.

Humboldt, W. (1993). The Limits of State Action. Liberty Fund.

Inderawati, R. (2012). The development of literary appreciation instrument in building students’ character. Sino-US English Teaching, 9(2), 937-945. https://reposi-tory.unsri.ac.id/22582/1/Rita_Inderawati_The_Development_of_Literary_Ap-preciation_Instrument_in.pdf.

Jauralde Pou, P. (1985). La literatura como ideología y la crítica literaria. Anales de Li-teratura Española, 3, 305-326. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/7414/1/ALE_03_11.pdf

Jobst, S. (2023). Is the Concept of Bildung Still Relevant? Rethinking Bildung From a Praxeological Perspective. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 9, 277-289. https://doi.org/10.23865/ntpk.v9.5478

Klafki, W., MacPherson, R. y Klafki, W. (2012). The significance of classical theories of Bildung for a contemporary concept of Allgemeinbildung. En Teaching as a re-flective practice (pp. 85-107). Routledge.

Koselleck, R. (2012). Historias de conceptos: estudios sobre semántica y pragmática del lenguaje político y social. Editorial Trotta

Koval, M. (2010). Walter Benjamín, la novela moderna y la teoría de la novela de formación en Alemania. [Ponencia en mesa de discusión]. III Seminario internacio-nal políticas de la memoria recordando a Walter Benjamín: justicia, historia y ver-dad. escrituras de la memoria. http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2010/10/mesa-30/koval_mesa_30.pdf

Koval, M. (2014). El Bildungsroman alemán [tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. Repositorio Institucional de la Facultad de Filosofía y Letras UBA, Filo-digital. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/6153

Koval, M. (2018). Vocación y renuncia: la novela de formación alemana entre la Ilustración y la Primera Guerra Mundial. Editorial de la Facultad de Filosofía y Le-tras, Universidad de Buenos Aires.

Krumsvik, R. J. (2020). Home schooling, remote teaching and digital Bildung in societal crisis: Extended editorial. Nordic Journal of Digital Literacy, 15(2), 71-85. https://doi.org/10.18261/issn.1891-943x-2020-02-01

Maimone, M. (2015). Interpretando Gadamer: Libertà ed Educazione, Bildung e Conos-cenza. Laboratorio Montessori. https://hdl.handle.net/11573/1492429

Melo, A. (2012). El amor de los muchachos. Homosexualidad y literatura. Ediciones Lea.

Parker, K. L. y Ackerman, B. E. (2007). Character education in literature-based instruc-tion. Faculty Publications and Presentations, 33, https://digitalcommons.lib-erty.edu/educ_fac_pubs/33/

Rodríguez Fontela, M. (1996). La novela de autoformación. Una aproximación teórica e histórica al “Bildungsroman” desde la narrativa española. Editorial Reichenber-ger, Universidad de Oviedo.

Runge Peña, A. K. y Muñoz, D. (2018). Ocuparse de sí (epimeleia) como autoformación (selbst bildung): a propósito del gesto pedagógico y filosófico de Michael Fou-cault. Kénosis. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 6(10), 23-40. DOI: https://doi.org/10.47286/23461209.129

Runge Peña, A. K. y Piñeres, J. D. (2015). Theodor W. Adorno: Reflexiones sobre for-mación (Bildung) y semiformación (Halbbildung) en el contexto de una crítica ilustrada a la Ilustración. Itinerario Educativo, 29(66), 249-280. https://doi.org/10.21500/01212753.2222

Saavedra Rey, R. (2017). Formación (Bildung) y creación literaria “Llegar a ser lo que se es” en diversos mundos posibles. La Palabra, (31), 197-210. https://doi.org/10.19053/01218530.n31.2017.7267

Saavedra Rey, R. (2020). La formación (Bildung) literaria basada en la creación de ficción. Folios, 51, 3-16. https://doi.org/10.17227/folios.51-8737

Salmerón, M. (2002). La novela de formación y peripecia. Antonio Machado Libros.

Serra, A. (2020). Wilhelm von Humboldt. En torno al origen y evolución de su idea de universidad, con especial hincapié en los estudios empresariales. UAB. Centre de Economie Industrial.

Sianes-Bautista, A. (2017). “Bildung”: concepto, evolución e influjo en la pedagogía occidental desde una perspectiva histórica y actual. Revista Española de Educación Comparada, (30), 99-111. https://doi.org/10.5944/reec.30.2017.18850.

Sjöström, J. y Eilks, I. (2020). The Bildung Theory—From von Humboldt to Klafki and Beyond. En B. Akpan y T.J. Kennedy (eds) Science Education in Theory and Practice. Springer Texts in Education. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9_5.

Stojkovski, V. (2021). The Concept of ‘Bildung’ and Contemporary Education. Journal of Ethical Urban Living 3(1), 31-43. http://jeul.cognethic.org/jeulv3i1_Stojkov-ski.pdf

Summerfield, G. y Downward, L. (Ed). (2010). Introduction. En New Perspectives on the European Bildungsroman (pp. 1-10). Continuum International Publishing Group.

Tan, C.Y. y Liu, D. (2022). Typology of habitus in education: Findings from a review of qualitative studies. Social Psychology of Education, 25, 1411-1435. https://doi.org/10.1007/s11218-022-09724-4

Todorov, T. (2017). La literatura en peligro. Galaxia Gutenberg.

Vásquez, J., Coss, D. y Salinas, O. (2019). Una aproximación histórico-social a la evolución de los derechos de la comunidad LGBTI+ en México. Revista de la Escuela de Estudios Generales, 9(2) 1-20. DOI: https://doi.org/10.15517/h.v9i2.37751

Vuillerod, J. B. (2022). Hegel's theory of Bildung and forms of life. Archives de Philos-ophie, 85(2), 27-43. https://www.cairn-int.info/load_pdf.php?ID_ARTI-CLE=E_APHI_852_0027&download=1

Published

2024-04-03

How to Cite

Caballero Vargas, O. M. ., & Hernández Albarracín, J. D. . (2024). Sexuality and hermeticism in the bildungsroman. A silenced world in the pedagogical context. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(1), 29–51. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2698

Issue

Section

Artículos