THE MOBILE PHONE AS A MEANS OF INCLUSION IN EDUCATIONAL DIVERSITY

Authors

  • José Rolando Arciniegas Cardozo

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4515

Keywords:

mobile learning, Inclusive education, hool diversity, educational technology

Abstract

This documentary review study examines the role of the mobile phone in inclusive education within school diversity settings. The main objective is to analyze its importance as a pedagogical tool in the construction of equitable and accessible learning. To this end, an analysis of 15 scientific articles selected based on their relevance and timeliness was carried out. The reviewed works were grouped into three thematic axes: (1) the mobile phone as a promoter of collaborative and inclusive learning, (2) its impact on the personalization of teaching and access to educational content, and (3) the challenges and difficulties associated with its implementation in diverse environments. The findings indicate that the incorporation of the mobile phone in the classroom favors educational inclusion by facilitating the interaction between teachers and students, promoting situated learning and strengthening the development of digital skills. From conversational theory, its role in mediating dialogue and the collective construction of knowledge is highlighted, promoting more active student participation. On the other hand, from the perspective of situated learning, it is recognized that this technology allows content to be adjusted to particular needs, providing access to digital platforms and interactive tools that promote autonomy and critical thinking. However, its integration faces challenges such as the digital divide and the need for teacher training for its pedagogical use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Rolando Arciniegas Cardozo

Universidad Surcolombiana de Neiva, Huila

Colombia.

References

Brazuelo, F. y Gallego, DJ (2012). Aprendizaje móvil: Los dispositivos móviles como recurso educativo. Narcea Ediciones.

Burgos, J. A. B. (2018). Competencias para una inclusión digital educativa. revistapuce, (107).

Castell, M. (2009). Comunicación y poder. Editorial Alianza.

Correa, M. R., & González, M. J. A. (2014). Las TIC al servicio de la inclusión educativa. Digital Education Review, (25), 108-126.

Delgado Vargas, J. D. (2017). El diseño universal en la interfaz gráfica de multimedia educativo. Rev. Actual. Investig. Educ, 819-838. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30207

Falconí Asanza, A. V. (2017). Inclusión de la tecnología móvil de información y comunicación educativa como estrategia pedagógica. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 82-89.

Freire, P. (1970). La pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

García, L., & Fernández, R. (2021). Innovación educativa y tecnologías digitales: Retos y oportunidades para la enseñanza inclusiva. Editorial Académica Española.

Gómez Hernández, P., Castillo Fernández, H. D., & Kassar, M. D. C. M. (2017). El teléfono móvil como instrumento mediador en la inclusión educativa. Prácticas innovadoras inclusivas: retos y oportunidades.

Gómez, A., & Rodríguez, P. (2019). Tecnología y educación: Impacto de los dispositivos móviles en el aprendizaje escolar. Revista de Educación y Tecnología, 14(2), 45-62.

López, C., & Ramírez, J. (2018). Aprendizaje móvil y equidad educativa: Un análisis de experiencias en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 78(3), 112-134.

López, P. Z., & Perabá, C. M. (2021). Tiflotecnologías para el alumnado con discapacidad visual. Academo, 8(1), 109-118. DOI: https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.10

Lugo, M. T., & Ithurburu, V. (2019). Políticas digitales en América Latina. Tecnologías para fortalecer la educación de calidad. Revista Iberoamericana de educación, 79(1), 11-31. DOI: https://doi.org/10.35362/rie7913398

MEN (Ministerio de Educación Nacional de Colombia). (2021). Lineamientos para la integración de TIC en la educación inclusiva. Bogotá, Colombia.

Muller, E. W., Castro-Galviz, M. Y., De la Cruz López, M., Lorena-Pinillas, L., Roldán-García, L., & Torres-Carvalho, J. L. (2020). Uso de los teléfonos móviles en el aula de educación primaria. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 3(2), 31-42. DOI: https://doi.org/10.5377/recsp.v3i2.10688

Ochoa-Aizpurua Aguirre, B., Correa Gorospe, J. M., & Gutiérrez-Cabello Barragán, A. (2019). Las TIC en la atención a la diversidad educativa: el caso de la Comunidad Autónoma Vasca. DOI: https://doi.org/10.6018/red/61/07

Ortiz, D., & Ramírez, F. (2022). Inclusión digital y aprendizaje en la escuela del siglo XXI: El papel del teléfono móvil en la enseñanza. Ediciones Educativas.

Pérez, S., & Martínez, H. (2020). Dispositivos móviles y educación inclusiva: Estrategias para su implementación en contextos diversos. Editorial Científica.

Pulido Huertas, D. C., Nájar Sánchez, O., & Guesguán Salcedo, L. G. (2016). Vivamos la innovación de la inclusión de dispositivos móviles en la educación. Praxis & Saber, 7(14), 115-140. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.5220

Ramírez-Montoya, M. S., & García-Peñalvo, F. J. (2017). La integración efectiva del dispositivo móvil en la educación y en el aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(2), 29-47. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.20.2.18884

Rivas, N. E. G. (2024). Tecnología Asistiva para la Inclusión Educativa en Ecuador. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(3), 417-433. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11228

Rosas, C. M. C., & Alvites-Huamaní, C. G. (2021). WhatsApp como recurso educativo y tecnológico en la educación. Hamut´ ay, 8(2), 69-78. DOI: https://doi.org/10.21503/hamu.v8i2.2294

Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J., & Sánchez-Rodríguez, J. (2017). Videojuegos frente a fichas impresas en la intervención didáctica con alumnado con necesidades educativas especiales. Educar, 53(1), 29-48. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.844

Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J. L., & Gisbert-Cervera, M. (2017). La tecnología móvil: Una herramienta para la mejora de la inclusión digital de las personas con TEA. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 173-192. DOI: https://doi.org/10.26864/PCS.v7.n2.10

Sotomayor, M. (2010). Diálogo y aprendizaje: Una aproximación desde la teoría conversacional. Ediciones Universitarias.

Torres, P. y Benavides, R. (2022). Educación, tecnología y diversidad: Enfoques actuales para la inclusión digital en las aulas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 19(1), 75-92.

Published

2025-11-05

How to Cite

José Rolando Arciniegas Cardozo. (2025). THE MOBILE PHONE AS A MEANS OF INCLUSION IN EDUCATIONAL DIVERSITY. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4515

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica