POLITICAL AND EDUCATIONAL RELATIONSHIP AS THE FOUNDATION OF EDUCATIONAL REALITY

Authors

  • Javier Salas Ramírez
  • Juan Camilo Faya González

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4519

Keywords:

politics, education, equity

Abstract

This essay addresses the relationship between politics and education in shaping educational realities in any society, using a methodology based on content analysis and a bibliographic review that reflects the educational reality. In Colombia, education is considered a fundamental right, enshrined in the Constitution, which implies that it must meet the demands of the community. Educational policies, determined by government decisions, directly impact the quality and equity of the educational system, influencing the distribution of resources, school infrastructure, and curricular content. Throughout history, this interrelationship has demonstrated its importance in promoting equality and sustainable development. However, many policies have lost their focus on quality and universal access, leaving vulnerable sectors without meaningful educational opportunities. It is essential to establish clear policies that address lack of access and social illiteracy, ensuring equitable learning. Despite the potential benefits of a close relationship between politics and education, challenges such as the politicization of content, inequalities in access, and lack of resources persist. Recognizing education as a political act is fundamental to understanding how political decisions affect the equity and quality of the education system. In this sense, education must be prioritized as a driver of social progress, promoting critical and participatory citizenship. In conclusion, the interaction between politics and education is crucial for building more just and equitable societies, and a renewed commitment is required to address the challenges that persist in the field of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Salas Ramírez

Institución Educativa Liceo de Santa Librada, Huila.

Colombia 

Juan Camilo Faya González

Institución Educativa Rural Pantanillo,

Antioquia.

Colombia

References

Blanco. R. (2006). La equidad y la inclusión social: uno de los desafíos de la educación y la escuela hoy. https://www.redalyc.org/pdf/551/55140302.pdf

Capella. J. (2004). Política educativa: aportes a la política educativa peruana https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/10565/11036

Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. Recuperado de https://www.ramajudicial.gov.co/documents/10228/1547471/CONSTITUCION-Interiores.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2016). Desarrollo social inclusivo: una nueva generación de políticas para superar la pobreza y reducir la desigualdad en América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/sites/default/files/events/files/desarrollo_social_inclusivo.pdf

https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/pobreza/2021/Comunicado-pobreza-monetaria_2021.pdf

García. R y García. A. (2022). La educación como acto político en Freire. La teoría antidialógica, la arbitrariedad cultural y la educación bancaria: nociones para comprender la reproducción de las desigualdades en América Latina. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/4316/5829

Garrido, C. (2007). La educación desde la teoría del capital humano y el otro. Educere - Artículos arbitrados(36), 73-80. https://ve.scielo.org/pdf/edu/v11n36/art10.pdf

Mejía. H. (2006). Ciudadanía y educación. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4953724

Millan, G. (2016). Sobre la distinción entre ética y moral. Isonomía(45), 113-139. https://www.scielo.org.mx/pdf/is/n45/1405-0218-is-45-00113.pdf

Morales, L. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Actualidades investigativas en educación, XIV(2), 1-23. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n2/a20v14n2.pdf DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14833

Obaya, A., Vargas, Y., & Delgadillo, G. (2011). Aspectos relevantes de la educación basada en competencias para la formación profesional. Evaluación educativa - Universidad nacional autónima de México, I(22), 63-68. https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v22n1/v22n1a11.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30116-2

Ovelar N. (2005). Educación, Política y Ciudadanía Democrática a través de la especial mirada de paulo freire. https://www.redalyc.org/pdf/659/65913205002.pdf

Solano Vázquez, Eduardo Pensar la sociedad a través de la educación Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, vol. 12, núm. 23, 00027, 2021, Julio-Diciembre Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i23.928 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i23.928

Ramirez, L., & Soto, Y. (2022). Educación, Estado y Hegemonía desde Gramsci: el papel de los intelectuales en la transición democrática en Méxic. Millcayac - Revista digital de ciencias sociales, VIII(15), 177-198. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/millca-digital/article/view/4625/4019 DOI: https://doi.org/10.48162/rev.33.026

Ramón, M. (2015). Inclusión y equidad: una educación que multiplica oportunidades.

Entreculturas, 34, 428-453. Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/131655/1/ENTRECULTURAS_Inclusion_y_equidad_Una_ed.pdf

Published

2025-11-05

How to Cite

Javier Salas Ramírez, & Juan Camilo Faya González. (2025). POLITICAL AND EDUCATIONAL RELATIONSHIP AS THE FOUNDATION OF EDUCATIONAL REALITY. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4519