Educación Inclusiva en Colombia: Generalidades provocadoras para la participación

Authors

  • Claudia Milena Ballesteros Cruz
  • Yamid Marín Corrales

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4522

Keywords:

Educational ecosystem, inclusive education, interaction, school communication

Abstract

This essay discusses the concept of inclusive education as a triad between institutions with their resources, programs, infrastructure, teams, regulations, and agreements; secondly, the teacher as the educational mediator; and finally, the person with Special Educational Needs as the end user of the processes. There is also a brief chronological description of the topic of educational inclusion framed within the idea of an educational ecosystem, in a context that integrates economics, science, humanism, politics, sociology, and institutional frameworks for the development and implementation of inclusive education proposals in Colombia. The text also presents the idea of relational and communicative aspects in the school as key points for the development and strengthening of communities with Special Educational Needs. It offers the reader a series of motivations designed to spark curiosity and deepen understanding of the topic, encouraging them to formulate their own questions and explore ways of participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Milena Ballesteros Cruz

Núcleo de investigación: Filosofía, Psicología, Educación NIFPE06

Yamid Marín Corrales

Núcleo de investigación: Filosofía, Psicología, Educación NIFPE06

References

Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y desafíos. Universidad de Murcia. https://www.um.es/documents/1073494/11766712/Leccioon-Santo-Tomas-2019-Pilar+Arnaiz.pdf/e58361e5-5cf0-4ac1-991e-0b6eaf89638b

Barthes, R (1989). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Buenaventura, N. (1995). La importancia de hablar mierda, o los hilos invisibles del tejido social. Magisterio. Bogotá. 1995.

Darwin, C. (1921). El origen de las especies por medio de la selección natural. (A. de Zulueta Trans.). https://traduccionliteraria.org/biblib/D/D1011.pdf

Díaz, L. y Rodríguez, L. (2016). Educación inclusiva y diversidad funcional: Conociendo realidades, transformando paradigmas y aportando elementos para la práctica. Rev. Zona Próxima. (24). 43-60. Universidad del Norte Barranquilla, Colombia: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85346806005

Erikson, E. (2005). El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenético del adulto. Revista Lasallista de Investigación. 2 (2). 50-63 Corporación Universitaria Lasallista. https://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf

Martínez R., González I., y Benito, R. (2022). Infraestructura relacional y reproducción en la escuela: una relectura de Bourdieu en clave interaccional. Revista Española de Sociología. 31 (3), a121. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.121 DOI: https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.121

Noguera, P., Pineda, J., Mesa, C., Ramírez, L., Chacón, C., y Echeverri, J. (2003). El mundo de la vida: elementos para la elaboración de modelos de educación ambiental rural en el departamento de Caldas. Programa de gestión Ambiental. Instituto de Estudios Ambientales IDEA. Universidad Nacional de Colombia sede Manizales. 2003.

Pinzón, A. y Barahona, E. (2018) Inclusión Educativa en Colombia: Orígenes y Direcciones Actuales. Universidad Cooperativa de Colombia. Arauca. 2018. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/a074921d-7aab-4b7e-bebd-48f193a49a7b/content

Sabugo, A. (2013). Para una antropología de la otredad. Edición digital de Cuadernos Hispanoamericanos. Madrid: Instituto de Cooperación Iberoamericana. (446-447). 139-156. https://www.cervantesvirtual.com/obra/cuadernos-hispanoamericanos--92/

Published

2025-11-05

How to Cite

Claudia Milena Ballesteros Cruz, & Yamid Marín Corrales. (2025). Educación Inclusiva en Colombia: Generalidades provocadoras para la participación. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4522