CHESS AS A STRATEGY TO STRENGTHEN PHYSICAL EDUCATION TEACHING

Authors

  • Carlos Alejandro Luna Rojas

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4533

Keywords:

Chess, physical education, teaching strategy

Abstract

Chess is proposed as an educational tool that enhances higher-order cognitive skills. When facing a game, students must analyze multiple possible scenarios, anticipate consequences, and assess risks. This process demands planning, evaluation of alternatives, and informed decision-making. The game promotes sustained attention, working memory, and the ability to anticipate, essential components of critical thinking in academic and everyday contexts. Furthermore, each move involves an evaluation of costs and benefits, linking logical reasoning with strategic judgment. The structure of chess facilitates the transfer of skills to other areas of knowledge. Students learn to formulate hypotheses, test assumptions, and revise errors through metacognitive reflection. The need to justify choices before a real opponent or the teacher stimulates the articulation of arguments and conceptual clarity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alejandro Luna Rojas

Doctorando en Education

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRGR)

References

Berger, P., y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu. Obtenido de https://web.politecnicometro.edu.co/wp-content/uploads/2021/08/Construccion-social-de-la-realidad-Berger-Luckman.pdf

Bustos, M. y Trujillo, H. (2012). Enseñar a Pensar. 1ª edición. Bogotá: Ediciones de la U.

Castro, F. (2021). Pensamiento crítico y eficacia. Madrid. Ediciones Pirámide.

Contreras, J. (2021). El modelaje como fuente de aprendizaje. Ficha VALORAS actualizada de la 1ª Edición “El modelaje según Bandura” (2003). Disponible en Centro Recursos VALORAS: www.valoras.uc.cl

Cros. A. (2003) Convencer en clase, Argumentación y Discurso Docente. (1 edición) Barcelona, España. Ariel lingüística

Fernández, J. (2017). La importancia del pensamiento crítico. https://elartedepensar.wordpress.com/2012/02/17/la-importancia-del-pensamiento-critico/

Giménez, K. (2018). La analogía como estrategia para desarrollar el pensamiento. EPISTEME, 27(1), 119-125. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-43242007000100007&lng=es&tlng=es.

Hamui-Sutton, A., y Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(5) pp.55-60. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230009.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8

Horkheimer, M. (1937). Teoría tradicional y crítica. Zeitschrift für Sozialforschung, 6(2), 245-294. [Documento en línea] Disponible en https://www.pdcnet.org/zfs/content/zfs_1937_0006_0002_0245_0294 [Consultado: 2022, noviembre, 15] DOI: https://doi.org/10.5840/zfs19376265

Ley General de educación de la nación de Colombia. [No 115]. [1994, febrero 8]. [transcripción en línea]. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Lindarte, A. (2021). Constructos Teóricos del Pensamiento Crítico para el Desarrollo de Prácticas Pedagógicas Efectivas en Básica Primaria. [Trabajo de doctorado, UPEL-IPRGR]. https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/188

Martínez-Miguélez, M. (2004). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. México: Editorial Trillas.

Paul, R. Elder, L. (2003). La mini-guía para el Pensamiento crítico Conceptos y herramientas. Fundación para el Pensamiento Crítico 707-878-9100. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP- ConceptsandTools.pdf

Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1996). METODOLOGIA DE LA INVESTIGACION CUALITATIVA. Granada: Ediciones Aljibe. Obtenido de https://cesaraguilar.weebly.com/uploads/2/7/7/5/2775690/rodriguez_gil_01.pdf

Rodríguez, N. (2020). Aprendizaje basado en problemas en el desarrollo del pensamiento crítico y el rendimiento académico en Formación Ciudadana y Cívica. [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo] Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/5338/Rodriguez_SNE.p%20df?sequence=1&isAllowed=y

Rogers, F. y Freiberg, J. (1996). El Desarrollo del Pensamiento crítico a través de varias metodologías docentes. Universidad Autónoma de Barcelona]. España.

Salgado, A. (2007). Investigación cualitativa: Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. LIBERABIT 13, pp.71-78. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2766815.pdf

Sánchez, D. (2018). Nietzsche en Deleuze: hacia una genealogía del pensamiento crítico. Theoría. Revista Del Colegio De Filosofía, (10), 65–83. https://doi.org/10.22201/ffyl.16656415p.2000.10.251 DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.16656415p.2000.10.251

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Vásquez, G. (2017). Educar en pensamiento crítico, una urgencia para Colombia. El Tiempo. [Periódico en línea]. https://www.eltiempo.com/vida/educacion/el-pensamiento-critico-una-urgencia-de-la-educacion-para-colombia-289720

Velázquez, J. (2016). HACIA UN NUEVO CONCEPTO DE PENSAMIENTO Y COMPRENSIÓN. EDITORIAL Boletín virtual Redipe. ISSN-e 2256-1536, Nº. 824, 2013, págs. 6-14

Vygotsky, L. (1995). PENSAMIENTO Y LENGUAJE. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. (Rotger, M. Trad). Ediciones Librerías Fausto, Buenos Aires, Argentina. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf

Published

2025-11-05

How to Cite

Carlos Alejandro Luna Rojas. (2025). CHESS AS A STRATEGY TO STRENGTHEN PHYSICAL EDUCATION TEACHING. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4533