INTERNATIONALIZATION OF THE CURRICULUM AT THE UNIVERSITY OF LA AMAZONIA: EMERGING CATEGORIAL SYSTEM

Authors

Keywords:

sociocultural diversity, globalization, internationalization of higher education

Abstract

Higher education institutions must respond to the challenges of globalization in a holistic and relevant way. This involves addressing pedagogical and disciplinary trends, recognizing sociocultural diversity, and contributing creatively to the solution of global problems through the internationalization of higher education. This qualitative-interpretive research aims to analyze the internationalization of the curriculum (IoT) at the University of the Amazon (Florencia-Caquetá, Colombia) through an emergent categorization system. Official documents and a survey applied with a questionnaire of open questions to 26 teachers from six faculties attached to the institution were analyzed. The information was hermeneutically processed using these phases: coding, categorization, analysis-contrast, and interpretation. The results allowed the construction of a categorical system of 4 dimensions, 6 categories and 37 subcategories, which will be useful to support institutional decisions and develop a research instrument to deepen this area of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noris Marcano-Navas, Universidad de la Amazonia

Profesora en Ciencias Sociales mención Historia, egresada de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas.

Christian David Plaza-Pérez, Universidad de la Amazonia

Coordinador de los programas de Maestría en Educación y Doctorado en Educación y Cultura Ambiental de la Universidad de la Amazonia. Biólogo, egresado de la Universidad de la Amazonia. Docente de hora cátedra en la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), programa de Agronomía, Escuela de Ciencias Agrícolas, Pecuarias y del Medio Ambiente ECAPMA

References

Beneitone, P. (2022). Internacionalización del currículo: Una respuesta democratizadora a las desigualdades resultantes de la movilidad académica elitista. Revista Educación Superior y Sociedad, 34(1), 422-444. https:// www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/526

Constitución Política de Colombia. (1991). https://goo.su/d0yma

Corrales, K., Rey-Paba, L., Lombana Coy, J., Torsten, B., Bula, A., Ascanio, A. y Preciado, J. (2022). La educación superior: debate conceptual y desafíos. En L. Rey-Paba, K. A. Corrales y J. Lombana-Coy (Dirs.), Internacionalización de la educación superior. De la institución al aula. Universidad del Norte.

De Souza, C. D., De Filippo, D. y Casado, E. S. (2020). El papel de la internacionalización de la educación superior en la producción científica brasileña. Ensaio. Avaliaçāo e Políticas Públicas em Educaçāo, 28(108). https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701721

Díaz-Guecha, L. Y., Carrillo-Guecha, K.L. y Guecha-Oliveros, J. G. (2020). Internacionalización de la Educación Superior en el marco de la construcción del conocimiento. Revista Perspectivas Social Sciences Journal, 5(2), 90-104. https://doi.org/10.22463/25909215.2834

Londoño Palacio, O. L.; Maldonado Granados, L. F. y Calderón Villafáñez, L. C. (2014). Guía para construir estados del arte. International Corporation of Networks of Knowledge. https://goo.su/8SmF9R

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123-146. https://acortar.link/1koAsj

Mendoza de Gómez, B. y Villarreal Torres, M. J. (2021). Internacionalización del currículo para la formación de competencias globales. Revista Redine, 13(2), 65-78. https://revistas.uclave.org/index.php/redine/article/view/3309/2055

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Nota orientadora. Internacionalización. https://acortar.link/qHVyS5

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Propuesta de indicadores para la internacionalización de la educación superior. https://acortar.link/ykAczU

Morresi, S., Elías, S. y Quartucci, E. (2019). Políticas de internacionalización de la educación superior: un análisis comparado para América Latina. Revista Gestión de las Personas y Tecnología, 11(31), 39-55. Políticas de Internacionalización de la Educación Superior: un análisis comparado para América Latina - Dialnet (unirioja.es)

Pachón, Á. y Quintero, L. M. (2017). Mejora curricular a partir de los resultados de la evaluación del proyecto integrador: lecciones aprendidas. []Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería ACOFI 2017. Memorias. https://doi.org/10.26507/ponencia.605

Parra-Sandoval, M. C. (2022). Internacionalización de la Educación Superior: lo que Subyace en el Discurso de la UNESCO y OCDE. Revista Internacional de Educación Superior, 8, 1-18. https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9064659

Peña Seminario, M. V. y Aponte González, M. C. (2018). Internacionalización conectiva: el currículo en un mundo en red. Dirección de Publicaciones de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. https://r.issu.edu.do/Ei

Persson, M. (2020). La Internacionalización de la Educación Superior a través de las revistas científicas digitales en América Latina. Cuaderno 85. Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 151-1614. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1853-35232020000800140

Pozzo, M. I. y Talavera, M. E. (2023). El rol de los idiomas en la internacionalización de la educación superior. Un estudio de caso en Ciencias de la Educación en Argentina. Revista Educación, 47(1), 1-13. https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v47n1/2215-2644-edu-47-01-00240.pdf

Quispe Prieto, S.C. y Paucar Cáceres, A. (2018). Internacionalización de la educación superior: caso sur de Perú. La Vida y la Historia, 05(2), 44-51. https://revistas.unjbg. edu.pe/index.php/vyh/article/view/764

Ramírez Lozano, J. (2013). Internacionalización del currículo de los programas académicos universitarios. 3er Simposio Internacional de Investigación en Ciencias Económicas, Administrativas y Contables - Sociedad y Desarrollo Cartagena de Indias, Colombia, 8, 9, y 10 de agosto de 2013. https://www. unilibre.edu.co/bogota/pdfs/2016/3sin/B31.pdf

Sebastián, J. (2017). Algunos dilemas en torno a la internacionalización de la educación superior. Educación Superior y Sociedad, 21, 119-144. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261634

Serrano, M. C. y Acuña Páez, K. (2021). Documento orientador: Internacionalización del currículo en instituciones de Educación Superior. Global Ed Colombia. https://www.globaledcolombia.co/wp-content/uploads/2022/02/Guía-IdC_VF_web.pdf

Stabback, P. (2016). Qué hace a un currículo de calidad. Serie cuestiones fundamentales y actuales del currículo y el aprendizaje. UNESCO. https://acortar.link/A5kDKQ

Tünnermann, C. (2018). La internacionalización de la educación superior. Significado, relevancia y evolución histórica. En Gacel-Ávila, Jocelyne (Coord.), Educación superior, internacionalización e integración en América Latina y el Caribe, pp. 16-39. Balance regional y prospectiva. https://r.issu.edu.do/Vr

Unesco. (2001). Declaración universal de la UNESCO sobre la diversidad cultural. Cultures Sector Website. https://www.unesco.org/es/legal-affairs/unesco-universal-declaration-cultural-diversity

Universidad de la Amazonia. (2023). Misión y visión. https://acortar.link/IENmlh

Vargas Melgarejo, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.

Published

2025-04-29

How to Cite

Marcano-Navas, N. ., & Plaza-Pérez, C. D. . (2025). INTERNATIONALIZATION OF THE CURRICULUM AT THE UNIVERSITY OF LA AMAZONIA: EMERGING CATEGORIAL SYSTEM. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 40(1), 123–143. Retrieved from http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3777

Issue

Section

Artículos