A PHENOMENOLOGICAL APPROACH TO THE INHIBITING ELEMENTS OF SCIENTIFIC TEACHING AND LEARNING PROCESSES IN SECONDARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v40i2.4475

Keywords:

curriculum design, learning inhibitors, general middle school education, teaching, science

Abstract

The purpose was to learn about the elements that inhibit the teaching and learning processes of science, based on a qualitative research, based on the phenomenological method, whose information was collected from the reflection of 11 teachers on their professional practice. Among the findings, three categories emerge: (a) the erroneous perception that students have of science; (b) the threatening elements to the curricular design, and (c) limitations of the learning process. In conclusion, it is recognized that the Venezuelan State, through the governing body with educational competence, should review the policies in this area, promoting in teachers the active role of guides of knowledge, and in students the protagonism of the formative process, committed to classroom experiences as a way to consolidate competencies that allow them to contribute with solutions to problems of their environment.

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Author Biographies

Yoise Gómez, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez

Posdoctorado en Investigación Educativa. Magíster en Ciencias de la Educación. Doctorados en Ciencias de la Educación y en Pedagogía Crítica. Licenciado en Educación Integral, concentración en Ciencias Naturales. Licenciado en Pedagogía Crítica, subárea de biología y química. TSU en evaluación ambiental.

Franklin Núñez, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela.

Postdoctor en (a) currículum y transcomplejidad, (b) investigación e innovación educativa, (c) gerencia de la educación, y (d) epistemología en educación. Doctor en Educación Ambiental. Magíster en Geografía mención Geografía Física Profesor de Geografía e Historia.

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Published

2025-10-03

How to Cite

Gómez, Y. ., & Núñez, F. . (2025). A PHENOMENOLOGICAL APPROACH TO THE INHIBITING ELEMENTS OF SCIENTIFIC TEACHING AND LEARNING PROCESSES IN SECONDARY EDUCATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 40(2), 113–141. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v40i2.4475

Issue

Section

Artículos