PEDAGOGICAL MEDIATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.3999Keywords:
pedagogical mediation, teaching-learning processes, educational quality, inclusion, pedagogical mediator, emotional educationAbstract
Pedagogical mediation has established itself as a fundamental tool in education, especially in student development. This article analyzes the concept, importance, and strategies of pedagogical mediation applied in teaching and learning processes, highlighting its impact on improving educational quality and student inclusion. The article addresses the different mediation models, the roles of pedagogical mediators, and the benefits this practice brings to school dynamics. It also explores the implications of mediation for students' holistic development and its relationship with emotional and social education.
Downloads
References
Vygotsky, LS (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores.
Kozulin, A. (1998). La teoría educativa de Vygotsky en el contexto cultural. C
Wertsch, JV (1991). Voces de la mente: un enfoque sociocultural de la acción mediada
Piaget, J. (1975). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Editorial Morata.
Piaget, J. (1964). La psicología de la inteligencia. Ediciones Siglo XXI.
Lourenço, O., & Machado, A. (1996). Piaget's theory of cognitive development: An introduction. Psychology Press.
Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Ediciones Akal.
Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart, and Winston.
Feuerstein, R. (1980). Instrumental Enrichment: An Intervention Program for Cognitive Modifiability. University Press of America.
Méndez, M., & Navarro, J. (2019). La mediación pedagógica en el aula: estrategias y prácticas inclu
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.