TECHNOLOGICAL AND COMPUTER SKILLS IN SECONDARY AND MIDDLE BASIC STUDENTS IN COLOMBIA IS A KEY FACTOR FOR A RELEVANT EDUCATION IN THE 21ST CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4058Keywords:
Digital competencies, Education 5.0, Critical thinking, Complex thinking, Colombia.Abstract
This academic essay examines the importance of developing technological and computer competencies in secondary school students in Colombia, in light of contemporary educational trends. Using a qualitative, document-based research approach, it addresses theoretical principles of constructivism, connectivism, and complex thinking to understand how integrating technology in education can enhance students’ critical thinking and global competencies. The current Colombian context is explored, including recent public policies from the National Ministry of Education and educational initiatives in universities of Colombia and Latin America, within the framework of “Education 5.0.” The essay argues that training in digital competencies is essential to prepare youth as creative, critical, and globally-competent citizens capable of facing the challenges of the knowledge society. Likewise, it reflects on the role of teachers as facilitators and students as active agents in the process of technological learning. Finally, a proposal is presented to strengthen these competencies in schools, linking theory and practice to foster a relevant and humanized education supported by technology. Keywords: Digital competencies; Education 5.0; Critical thinking; Complex thinking; Colombia.
Downloads
References
Gamboa Rodríguez, P. G., & Nieves Lizárraga, D. O. (Eds.). (2024). Educación 5.0: Tendencias Tecnológicas Educativas (Tomo I). Editorial Racionalidades.
Ministerio de Educación Nacional – MEN. (2022). Orientaciones curriculares para el área de Tecnología e Informática en la educación básica y media. Bogotá: MEN.colombiaaprende.edu.cocolombiaaprende.edu.co
Rodríguez-Fuentes, A., Betín de la Hoz, A. B., Caurcel Cara, M. J., & Gallardo Montes, C. P. (2024). Estudio de la competencia digital en alumnado de secundaria colombiano. Aula Abierta, 53(2), 119-128.dialnet.unirioja.esdialnet.unirioja.es DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.20312
Rojas Carrillo, N. I., & Bohórquez Forero, J. P. (2023). Pensamiento complejo y educación: una relación por reconstruir. Noria Investigación Educativa, 4(1), 85-100.revistas.udistrital.edu.co
UNESCO. (2023). Tecnología en la educación: ¿A quién se le entrega la llave? (Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo 2023). París: UNESCO.gem-report-2023.unesco.orggem-report-2023.unesco.org
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (2024, marzo 23). MinTIC y Pn-Tech firman memorando de entendimiento para promover la transformación digital de las aulas educativas en Colombiamintic.gov.co (Noticia de prensa). Recuperado de https://mintic.gov.cSecretaría de Educación de Boyacá. (2024, agosto 27). Secretaría de Educación y Ministerio TIC invitan a unirse a la Red de Educación Digital 5.0boyaca.gov.coboyaca.gov.co. Tunja: Gobernación de Boyacá.
Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Prada, M. J., & Íñigo, V. (2019). Constructivismo, conectivismo y pensamiento crítico en la era digital. Revista Española de Pedagogía, 77(273), 459-477.
Redecker, C. (2020). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu (Joint Research Centre Science for Policy Report). European Commission.
OECD. (2018). Preparing our youth for an inclusive and sustainable world: The OECD PISA global competence framework. Paris: OECD Publishing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.