CREATIVE STRATEGIES TO REDUCE SCHOOL DROPOUT RATES AT THE LIBORIO BATALLER EDUCATIONAL INSTITUTION IN THE MUNICIPALITY OF SEGOVIA, IN THE NORTHEAST REGION OF ANTIOQUIA.

Authors

  • Beatriz Yamile Marín Tilano

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4066

Keywords:

school dropout, creative strategies

Abstract

Every year, more students drop out of school worldwide due to various economic, social, health, or pedagogical factors. The research aimed to generate strategies to reduce school dropout rates at the Liborio Bataller Educational Institution in the municipality of Segovia, Antioquia, Colombia, which constitutes an initiative and a contribution to the necessary academic reflection, due to the implications in sociocultural, economic, and political aspects for the region. The post-positivist paradigm was based on a qualitative approach, focused on understanding social phenomena framed within situations of school dropout, generally defined as the abandonment of academic obligations, with an impact on their teaching and learning processes. The method adopted was ethnographic as a way to understand a phenomenon that is not specific to an individual, but rather the sum of individuals. This process yielded results indicating the need to generate strategies to creatively address school dropout and ensure the rights of children and young people to education. For the above reasons, some recommendations and suggestions are provided from the perspective of strategies to contribute to the recognition and reduction of school dropout rates in the educational institutions of the region. Finally, some creative strategies based on problem-solving, innovative solutions, brainstorming, fostering creativity, and experimentation play an important role in reducing school dropout rates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldaz, N. (2012) Proyecto de disminución de repitencia y deserción escolar del alumnado de e.b de la ute nº 8, Cumandá – huigra, Chimborazo, Ecuador.

aula. Red de Bibliotecas Virtuales de CLACSO, 21-29

Becerra, J. (2006). Los ambientes de aprendizaje en el aula de clase. En: Nodos y nudos. Volumen 3 Nº 21 Bogotá. ISSN: 0122-4328 DOI: https://doi.org/10.17227/01224328.1291

Briones, G; la investigación en el aula y en la escuela, módulos 1 y 2 de autoaprendizajes: tercera edición revisada y aumentada: enero de 1996, editorial tercer mundo de editores, Santa fe de Bogotá Colombia. ISBN 958-9089-18-6. p. 202.

Goetz, P.J. y M.D. Lecompte (1991). “Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa”, en: Mariño, op. cit., pp. 49-62.

Gómez, M. (2006). La investigación educativa. Claves teóricas. Madrid. Mc Graw Hill.

Ley General De La Educación, dada en santa fe de Bogotá, D.C, a 6 de octubre de 1994. El Viceministro de Educación Nacional (E), Molina, C. el secretario general de Educación Nacional, García, L. Editorial, El Pensador, Editores.

López. (2017). Estrategias de enseñanza creativa : investigaciones sobre la creatividad en el

Méndez A., Carlos E. (2001). “Metodología, diseño y desarrollo del proceso de investigación”. Ed. Mc Graw Hill. . 246 págs. 3° ed. Bogotá, D.C.

Morse, J. (2006). Asuntos Críticos en los métodos de investigación Cualitativa. Medellín: Imprenta Universidad de Antioquia. p. 152

Noticias tele-Medellín el 8 de Enero del 2013 donde se realiza un comunicado en audio por Zuluaga, J. juliana.zuluaga@telemedellin.tv

Prácticas de Convivencia en su numeral 4.3.30, 5.3.10 pág. 36,59. Institución Educativa Liborio Bataller.

Sabino, C. A. “El proceso de investigación”. Ed. Panamericana. 1997. 170 págs. 3° ed. Santa Fe de Bogotá.

Simpade (sistema de monitoreo para la prevención y análisis de la deserción escolar), jueves, diciembre 6 de 2012, Hotel Estelar la Feria (Av. Calle 24 No. 43 A-85, Bogotá). Resolución Nacional 5360 del 07 de septiembre de 2006, El Secretario De Educación De Antioquia.

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Facultad de Enfermería Universidad de Antioquia

Valencia, J. Publicado el 11 de octubre de 2012, Deserción escolar, a la baja en Antioquia. El Colombiano -periódico

Published

2025-07-20

How to Cite

Beatriz Yamile Marín Tilano. (2025). CREATIVE STRATEGIES TO REDUCE SCHOOL DROPOUT RATES AT THE LIBORIO BATALLER EDUCATIONAL INSTITUTION IN THE MUNICIPALITY OF SEGOVIA, IN THE NORTHEAST REGION OF ANTIOQUIA. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4066

Issue

Section

Portafolio de Investigación