EFFECTS OF BULLYING AND ITS SOCIOEMOTIONAL IMPLICATIONS ON ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IN COLOMBIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4369Keywords:
bullying, socioemotional implications, elementary schoolAbstract
In relation to the multiple situations that are experienced in society and in the educational context, aspects that need to be known and therefore managed in terms of the safeguarding and welfare of educational actors become evident; from this point of view, it is pertinent to point out that the following general objective is proposed: to reflect on the effects of bullying and its socioemotional implications in elementary school students in Colombian educational institutions. Undoubtedly, it is a situation that requires some attention and that is why a methodology focused on documentary analysis is assumed, which brought with it a systematic review of bibliography and documents to generate the present contribution framed in an academic essay that comes to show what is part of the progress of research that is being executed. It is important to point out that in this way, actions are combined in order to offer educational actors’ knowledge, resources and strategies that can contribute to reduce bullying in classrooms and educational institutions, thus seeking harmony and well-being of those who are part of the educational communities.
Downloads
References
Andolfi, M. (2023). Cómo dar voz a los niños en terapia familiar. De Familias y Terapias, 32(55), 43-65. https://terapiafamiliar.cl/wp-content/uploads/2024/05/N55_3-Como-dar-voz-a-los-ninos.pdf
Arenas, L. (2011). Zygmunt Bauman: Paisajes de la modernidad líquida. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (54), 111-124. https://revistas.um. es/daimon/article/view/152461
Asch, S. (1952). Los efectos de la presión de grupo sobre la modificación y deformación de juicios. Reading of Social Psychology. https://centrodocumentacion. psicosocial.net/wp-content/uploads/2002/01/asch-efectos-presion-grupo.pdf
Baraldi, V. (2021). John Dewey: la educación como proceso de reconstrucción de experiencias. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(16), 68-76. https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/587
Castells, M. (2001). ¿Comunidades virtuales o sociedad red? M. Castells, La Galaxia Internet: Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Areté. https://www.academia.edu/download/32262959/Castells_cap4.pdf
Fernández, P., & Cabello, R. (2021). La inteligencia emocional como fundamento de la educación emocional. https://ri.ibero.mx/handle/ibero/6043
Montiel, G. (2023). Análisis del modelo ecológico de Bronfenbrenner, su aplicación en la percepción del tiempo dentro del aula. Revista Perspectivas, 18(23), 120-136. http://portal.amelica.org/ameli/journal/638/6384517008/6384517008.pdf
Vedovelli, P. (2022). Carol Gilligan y el desarrollo de la ética del cuidado en la actualidad. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/30030/Carol%20Gilligan%20y%20el%20desarrollo%20de%20la%20etica%20del%20cuidado%20en%20la%20actualidad.pdf?sequence=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.