THE IMPACT OF GAMIFIICATION ON THE TEACHING OF MATHEMATICS IN SECONDARY EDUCATION STUDENTS

Authors

  • Aily Diomara Morales Jaimes

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4375

Keywords:

Meaningful learning, gamification, mathematics, ICT bibliographic review

Abstract

Mathematics teaching in secondary education faces numerous challenges, including student demotivation, a perception of the subject as difficult, and a lack of connection to real-life situations. These problems have led to the search for innovative strategies that foster more dynamic and effective learning. In this context, gamification has emerged as a promising alternative, based on the incorporation of game elements into educational environments with the aim of enhancing the learning experience. This article analyzes the current state of research on the impact of gamification on mathematics teaching and how it, in turn, can energize the classroom and foster the development of critical thinking and problem-solving skills. The methodology is guided by a bibliographic review of articles and research conducted over the past five years (2020-2025) using databases such as Google Academic, Redalyc, and SciELO. It should be noted that the studies reviewed were conducted in Latin America, including those conducted within the established time frame, in Spanish, and focused on secondary school students. The results show multiple studies demonstrating that gamification has a positive impact on mathematics teaching, fostering student motivation, commitment to learning, and improved academic performance. Furthermore, the studies analyzed highlight that incorporating playful elements in the classroom contributes to the development of critical thinking and problem-solving, while allowing for greater student interaction and more meaningful learning. However, challenges in its implementation are also identified, such as the need for teacher training in the design of gamified strategies and the adaptation of curricular content to this methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aily Diomara Morales Jaimes

Instituto Técnico Agropecuario

Norte de Santander

Colombia

References

Barroso, C., Mendoza, R., Sáenz-Rico de Santiago, B., y Rayón, L. (2023). Gamificacióneducación: el poder del dato. El profesorado en las redes sociales. RIED-Revista

Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 373—396. httpsWdoi.org/10.5944/ried.27.1.37648

Coello, L., y Gavilanes, B. (2019). La gamificación del proceso de enseñanza aprendizaje significativo [Trabajo de Grado-Universidad de Guayaquil].

http://repositorio.ug.edu_eclhandle/redug/40728

Cueva-Cáceres, J. (2023). Gamificación: Un Recurso que Promueve las Competencias

Matemáticas en la Educación Peruana. Revista Docentes 2.0, 16(2), 209—221 https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.397

Delgado, J. , y Chicaiza, C. (2022). Gamificación y herramientas tecnológicas en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica

Multidisciplinar, 6(6), 262-285. https://doi.org/10.3781

Elles-Ardila, L. (2021). La Gamificación Como Estrategia de Enseñanza-Aprendizaje

Fortaleciendo las Competencias de las Matemáticas a Través de Tecnologías de la

Información y la Comunicación en Educación Básica Secundaria [Trabajo de GradoMaestría, UDESI. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/ 4b8b607b-d75a4cbe-a866-d313a886bbc6

Encalada, l. Á. (2021). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(17), 311—326. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.172

Gil-Camargo, M. (2022). Gamificación y Aprendizaje Basado en Retos Para el Fortalecimiento de Competencias Matemáticas en Estudiantes del Grado Cuarto

[Trabajo de Grado- Maestría, UDESI. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/ 153b4f8a-65c0-4b6b-9b8ab6ecef81d20d

Guallpa Erráez, P., Guerrero, D., y Tapia, N. (2022). La gamificación en matemáticas, una necesidad educativa actual. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 6(1), 1—12. https://ciencialatina.org/index_php/cienciala/a1ticle/view/1814/2589

Guisvert, R., y Lima, L. (2022). La gamificación en el aprendizaje de la matemática en la Educación Básica Regular. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La

Educación, 6(25), 1698—1713. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.447

Hemández-peñaranda, J., Jaramillo-Benítez, J., y Rincón-Leal, J. (2020). Uso y beneficios de la gamificación en la enseñanza de las matemáticas. Eco Matemático, 11(1 30—38. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ ecomatematico/artide/view/3200/3549.

Holguín, Y., Holguin, G., y Garcia, A (2020). Gamificación en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Telos, 22(1), 62—75. https://doi.org/10.36390/telos221.05

Jama-Zambrano, V. R., y Comejo-Zambrano, J. K (2023). La Construcción de las Matemáticas a partir de los Recursos de Gamificación. Revista Docentes 2.0, 16(2), 138-142. httpsWdoi.org/10.37843/lted.v16i2.388

López, L., Franco, S., y Reynoso, A. (2021). Gamificación: una estrategia de enseñanza de las matemáticas en secundaria. EDUCATECONCIENCIA, 29(Esp), 124-146. https://doi.org/10.58299/edu.v29iEsp.397

MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Matemáticas. https://www.mineducacion.gov.co/1621 /articles- 116042_archivo_pdf2. pdf

Marcela, L., y Gutiérrez, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategias de enseñanza — aprendizaje a través de Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación básica secundaria. Revista Interacción, 2(1), 7—16. http://revista.aipo.es/index.php/ lNTERACClON/article/view/30/42

Martín-Párraga, L., Palacios-Rodríguez, A, y gallego-Pérez, Ó. (2022). ¿Jugamos o gamificamos? Evaluación de una experiencia formativa sobre gamificación para la mejora de las competencias digitales del profesorado universitario. Alteridad: Revista de Educación, 17(1), 36-49. https://dialnet.unirioja.es/servleVarticulo?codigo=9049000

Moya, l. A, y Díaz, M. E. (2024). La Gamificación en la Educación Básica Primaría en Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 11376—11401 https://doi.org/l O. 37811/cl_rcm. v8i5.14519

Palacios-Hidalgo, F. J., y Cimas, J. G. (2024). Percepciones del profesorado de matemáticas sobre la gamificación: Conocimiento, formación y utilidad. Bolema•

Boletim de Educação Matemática, 38. https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a230080

Pérez, G., Velázquez, A, y Díaz, T. (2021). El proceso de motivación en el aprendizaje de las matemáticas [Trabajo de Grado, Universidad de las Ciencias Informáticas. La Habana, Cuba]. https://repositorio.uci.cu/jspui/bitstream/123456789/9648/1/ UClENClA_2021_paper_254.pdf

Pinto, J. (2023). La gamificación como herramienta para la profesionalización digital docente. Educación y Ciencia, 12(60), 108—119. https://educacionyciencia.org/index_php/educacionyciencia/article/ view/736/456651

Rosero-Guanotásig, D. R., y Medina-Chicaiza, R. P. (2021) _ Gamificación: Estrategia para la enseñanza de operaciones elementales de matemáticas. EPISTEME KOINONIA,4(7), 98. https://doi.org/10.35381/e.k.v4i7.1175

Ruiz, M. (2021). La importancia de la gamificación en la educación. Revista de Educación

Flup. https://wwwflup.es/importancia-gamificacion-educacion/

Solís, A, y López, A. (2020). El enfoque histórico cultural aplicado a la enseñanza de la matemática con el uso de las TIC. VARONA, 71, 1—9. httpsWwww.redalyc. org/journaV3606/360670951003/360670951003.pdf

Published

2025-10-01

How to Cite

Aily Diomara Morales Jaimes. (2025). THE IMPACT OF GAMIFIICATION ON THE TEACHING OF MATHEMATICS IN SECONDARY EDUCATION STUDENTS. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4375

Issue

Section

Revisión Bibliográfica