COMMUNICATION AND HUMANIST EDUCATION IN SCHOOL CONFLICT RESOLUTION

Authors

  • Luisa Fernanda Rodríguez Leal
  • Nadver Enrique Restrepo Salcedo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4384

Keywords:

School climate, educational communication, peaceful coexistence, teacher humanistic training, educational paradigms, resolution of school conflicts

Abstract

Understanding students' family, social, and cultural environments enables the effective addressing of school conflicts. Implementing education programs for peaceful coexistence, along with alternative mechanisms such as school mediation, can significantly contribute to improving this dynamic. This article aims to analyze the role of educational communication and teachers' humanistic training as key elements for conflict resolution in schools. Strategies to enhance teacher-student relationships, improve communication skills, and consequently foster a positive school climate are discussed. The methodology employed was a documentary review of theoretical perspectives related to the article's purpose. Key findings include: (a) Teachers have a responsibility to be prepared and engage in ongoing training and research to effectively address challenges such as student violence and aggression. (b) Institutions should strive to create a conducive school environment for positive human relations, involving teachers, parents, students, and the entire educational community. (c) Communication and a humanistic approach are fundamental to enhancing educational processes. (d) Designing dialogue and trust-based spaces where students can express themselves without fear of judgment is crucial for effective conflict resolution. (e) Understanding students' backgrounds, implementing coexistence programs, and adopting new paradigms are effective strategies for addressing school conflicts. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luisa Fernanda Rodríguez Leal

Institución Educativa 

SEM de Villavicencio – Meta 

Colombia. 

Nadver Enrique Restrepo Salcedo

Institución Educativa 

SEP de Garzón – Huila 

Colombia 

References

​​Achipiz, M., Leòn, M., Ortegón, A. (2018). Las expresiones artísticas de música y teatro como estrategia para la resolución de conflictos escolares en niños y niñas del grado sexto del colegio San Rafael IED. Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/server/api/core/bitstreams/f46adee5-e5ad-456b-9304-55940b94126d/content

​Amayuela, M., Colunga, S. y Álvarez, A. (2005). Docencia universitaria y comunicación educativa. Contexto educativo: Revista digital de educación y nuevas tecnologías VI(36), 8-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1214628

​Asociación APNES. (20 de septiembre de 2023). Promueve la paz en las escuelas: 5 estrategias efectivas para fomentar la convivencia y el respeto. https://asociacionapnes.com/promueve-la-paz-en-las-escuelas-5-estrategias-efectivas-para-fomentar-la-convivencia-y-el-respeto/

​Aulasiena (11 de octubre de 2016). ¿Cómo resolver conflictos en el aula? https://aulasiena.com/como-resolver-conflictos-en-el-aula/

​Camacho, S. y Sáenz, O. (2000). Técnicas de comunicación eficaz para profesores y formadores. España: Editorial Marfil.

​Chaux, E. (2012). Educación, convivencia y agresión escolar. Bogotá, Colombia: Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara, S. A. DOI: https://doi.org/10.7440/2012.62

​Chaux, E., & Velásquez, A. M. (2022). Educación emocional y convivencia escolar: aportes desde la psicología para la transformación educativa. Revista Colombiana de Educación, (85), 17–34. https://doi.org/10.17227/rce.num85-12508

​Cobo, C., & Moravec, J. (2021). Aprendizaje invisible: hacia una nueva ecología de la educación. Editorial Ariel.

​Del Barrio, J., Castro, A., Ibáñez, A. y Borragán, A. (2009). El proceso de comunicación en la enseñanza. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 387-395. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832321042.pdf.

​Figuera, J. D. (12 de enero de 2025). El engaño del consumismo según Zygmunt Bauman. Quisqueya será Libre. https://quisqueyaseralibre.com/economia/el-engano-del-consumismo-segun-zygmunt-bauman/#:~:text=En%20su%20an% C3%A1lisis%2C%20Bauman%20argumenta%20que%20el%20consumismo,sino%20que%20también%20es%20una%20econom%C3%ADa%20del%20enga%C3%B1o

​Fullan, M. (2020). Liderar en una cultura de cambio. (1st ed.) Ediciones Morata. https://www.perlego.com/book/2076700/liderar-en-una-cultura-de-cambio-pdf

​Habermas, J. (1999). Conciencia moral y acción comunicativa. Ediciones Cátedra.

​Hernández-Carrera, R. (2019). La comunicación en el proceso de enseñanza aprendizaje: Su papel en el aula como herramienta educativa. Revista Internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas (41), 134-155. https://revistascientificas.us.es/index.php/CAUCE/article/view/9244 DOI: https://doi.org/10.12795/CAUCE.2018.i41.08

​Hoyos Vásquez, G. (junio de 2009). Educación para un nuevo humanismo. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2), 425-433. https://www.redalyc.org/pdf/2810/281021548016.pdf

​Hoyos Vásquez, G. (2013). Filosofía de la educación. Apuntes de su último seminario de doctorado. Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre Editores y Universidad Tecnológica de Pereira.

​Latam Global School (16 de agosto de 2023). Mejora la comunicación, mejora la educación. Latam Global School. https://www.latamglobalschool.com/ blog/mejora-la-comunicacion-mejora-la-educacion/

​Ministerio de Educación Nacional. (2013). Ley 1620 de 2013: Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, Sexuales y Reproductivos y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar.

​Ministerio de Educación Nacional. (2022). La formación docente en Colombia: Nota técnica. Coalición Latinoamericana para la Excelencia Docente, Universidad de los Andes & Universidad de La Sabana. Bogotá D.C. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_18.pdf.

​​​

​Ministerio de Educación Nacional (MEN): Colombia potencia de vida (2024). Sistema de información unificado de convivencia escolar SIUCE (Informe I-2024). MEN, Subdirección de fomento de competencias, Equipo programas transversales y competencias ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-404764_recurso_14.pdf

​Monzón, Y. (s.f.). Cómo abordar los conflictos en el aula. Instituto Raimon Gaja. https://institutoraimongaja.com/como-abordar-los-conflictos-en-el-aula/

​Patiño, L., Peña, S., López, J. y Gómez, L. (2015). Aulas en paz un espacio pedagógico para la sana convivencia. Plumilla Educativa, 270-285. Instituto Pedagógico. Universidad de Manizalez. file:///C:/Users/luisa/Downloads/Dialnet-AulasEnPazUnEspacioPedagogicoParaLaSanaConvivencia-5920237.pdf. DOI: https://doi.org/10.30554/plumillaedu.16.1611.2015

​Quispe Livias, E. (15 de enero de 2023). Los docentes y su rol docente como agentes de cambio. Educacción. Recuperado de https://institutoeducaccion.org/los-docentes-y-su-rol-docente-como-agentes-de-cambio/

​Secretaría de Educación del Distrito. (2021). Plan Territorial de Formación de Docentes y de Directivos Docentes PTFD 2020-2024: "Es con las Maestras y los Maestros". Alcaldía Mayor de Bogotá D.C. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-319469_Bogota_PTFD_2023.pdf.

​Torres Romero, J. A. (2009). La discriminación en la escuela: apuntes sobre derechos humanos, discapacidad y educación. IMCED. https://studylib.es/doc/6603433/la-discriminaci%C3%B3n-en-la-escuela?utm_source

​UNESCO. (2023). Replantear la educación: hacia un bien común mundial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697

​Vaillant, D. (2019). La formación docente ante los desafíos del futuro. Revista Iberoamericana de Educación, 79(1), 15–32. https://www.researchgate.net/publication/336641920_Formacion_Inicial_del_Profesorado_de_Educacion_Secundaria_en_America_Latina-_Dilemas_y_Desafios

​Zabala, A., & Arnau, L. (2020). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Editorial Graó. https://archive.org/stream/zabala-a.-11-ideas-clave.-co-mo-aprender-y-ensen-ar-competencias/ZABALA%2CA.%2011%20IDEAS%20 CLAVE.%20CO%CC%81MO%20APRENDER%20Y%20ENSEN%CC%83AR%20COMPETENCIAS_djvu.txt

​​​

Published

2025-10-01

How to Cite

Luisa Fernanda Rodríguez Leal, & Nadver Enrique Restrepo Salcedo. (2025). COMMUNICATION AND HUMANIST EDUCATION IN SCHOOL CONFLICT RESOLUTION. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4384

Issue

Section

Revisión Bibliográfica